Vet over mager

Olieverf is toch altijd vet? Dat valt wel mee. Als je het zo uit de tube haalt of mengt met terpentijn is het minder vet dan als je het mengt met olie.

Meestal zet je een olieverf schilderij ‘gelaagd’ op. Het zou erg knap zijn als je in een keer alles netjes op het doek krijgt. Maar dat hoeft ook helemaal niet. Zie het als boetseren. Je zet eerst een grove schets op, zodat je weet wat je allemaal op het doek kwijt wilt. Daarna ga je langzaam details toevoegen en het beeld vervolmaken. Hoe meer lagen, hoe spannender het schilderij wordt. Lippen zijn nooit alleen maar rood, ogen alleen groen. Juist door meer kleuren over elkaar heen te gebruiken krijg je een echtere weergave. ​

​Bij het opzetten in laagjes, werk je eerst met mager:

Meng met niets of met een beetje terpentijn.

De volgende laag mag je wat druppeltjes olie in de terpentijn mengen. En zo werk je elke volgende laag met meer olie en minder terpentijn.​

Glaasje in de olie
Als je mager over vet schildert, dan droogt het bovenste laagje eerder dan de laag eronder en krijg je een ‘eierschaal’effect : craquelé…

Dit verhaal en nog veel meer over schilderen vind je hier.

Advertenties

Reageer!

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s