De voedselzandloper

Mooie metafoor, de voedselzandloper. Kris Verburgh verbindt eten direct met leeftijd en ouder worden. En hij heeft gelijk, want als je ongezond eet, dan heeft dat zeker invloed op je mogelijkheden om gezond oud te worden. Al is die relatie nu ook weer niet zo direct, dat je bij elk frietje meteen een paar dagen inlevert.

Kris is net als Pierre een arts.

Sorry voor het tutoyeren, maar als je iemands boek leest, heb je het gevoel dat je hem direct ook heel goed kent. Onzinnig natuurlijk. Want beide heren dokters hebben een heel duidelijke missie. Hoe maak ik mensen bewust van hun ongezonde levensstijl en zorg ik ervoor dat ze uitsluitend mijn hulp willen om deze levensstijl te verbeteren. Misschien ben ik wat argwanend, maar het feit dat je na twee klikjes op hun sites al een boek kan bestellen of een coach kan inhuren, maakt het verdacht. Wat dat betreft ben je bij mij veilig. Tenminste op het gebied van leefstijl.

Ook ik wil wat verkopen. Mijn schilderijen, mijn verhalen en mijn cursussen. Maar ik hoop- ook voor jullie- dat dit de enige keer is dat ik in de rubriek dieet iets over mijn werk meld.

Oeps, daar had ik het niet over. Ik wil het graag hebben over het feit dat beide heren arts zijn. Ze stralen daarmee betrouwbaarheid uit. Maar hebben ze dan ook altijd gelijk? Wat mij betreft mogen ze van alles beweren, mits ze daar ook gedegen onderzoek naar hebben gedaan. Dus als Pierre over sporten en kilo’s begint, krijg ik de kriebels. Zijn expertise ligt op het gebied van hart- en vaatziekten én op hoe je mensen een andere levensstijl kunt aanleren. Dat doet ie goed.

Bij Kris ben ik er nog niet helemaal achter. Een zeer slimme dokter. Op zijn 17e al het eerste wetenschappelijke boek. Maar hij heeft wel echt overal verstand van en daarbij weet hij het veel beter dan ieder ander. Antioxidanten, roodvlees, alcohol en melk zijn slecht voor je, thee en sommige vetten goed. Dagelijks walnoten en fruitsap beschermen je tegen alzheimer.

Ik zou het graag allemaal geloven, als hij maar niet ook beweert dat diëten op de lange duur zeer slecht zijn. Ja natuurlijk. Als je een dieet niet serieus neemt en telkens weer opnieuw de fout in gaat. Als je jezelf als een jo jo behandelt. Maar als je jezelf serieus neemt en echt werk maakt van je gezondheid en op weg gaat naar je ‘juiste’ gewicht, dan help je jezelf naar een langer en gezond leven. En het lijkt erop dat Pierre me daarbij op de goede weg helpt.
Ook al was ik vanmorgen weer geen onsje lichter.

De voedselzandloper

Reageer!

