Het nieuwe eten

Het is echt ongelofelijk hoeveel soorten diëten je kunt vinden op internet. Een vriendin poste een lijst met de meest gelezen eet boeken op Facebook. De meeste gaan juist over niet eten. Allemaal boeken die proberen uit te leggen dat je alleen kunt lijnen door je (voedings)gewoonten te veranderen en dat zij daarvoor de beste methode hebben. En dat kost meestal veel discipline én geld.

Ik vind dat lijnen ook anders moet kunnen. Het voedingscentrum wordt ervoor betaald om de Nederlander te informeren over gezonde voeding en inderdaad wordt op de website van het voedingscentrum heel veel aandacht geschonken aan een gezond gewicht. Variatie, afwisseling, balansdagen, alles staat erop.

Het is in ieder geval handig om mijn BMI even op te meten.En ondanks dat ik al vier kilo kwijt ben, krijg ik een stevige waarschuwing: ‘Je BMI is 26,0. Je bent te zwaar voor je lengte. Zorg ervoor dat je niet verder aankomt of probeer wat af te vallen als je gezondheidsproblemen in je familie hebt.’

Als ik dan verder op zoek ga naar hulp op de site van het voedingscentrum, vind ik een beschrijving van ‘het nieuwe eten’. Ben benieuwd hoe nieuw dit advies is, want ook nu weer kom ik veel adviezen tegen die ik al kende. Eet gevarieerd, gebruik de schijf van 5, zorg voor afwisseling. Er is ook een vragenlijst die ik kan invullen om erachter te komen waar ik mijn eetgewoonten kan verbeteren. Ik vul hem in alsof ik nog niet ‘Dukan’. Niet zo moeilijk, want dat is nog niet zo lang geleden…

En wat krijg ik dan als advies: ‘Je eet gevarieerd, maakt gezonde keuzes, kiest doorgaans voor kleine porties en eet ook nog behoorlijk regelmatig, geweldig! Volhouden nu. Check regelmatig met de Schijf van Vijf of je nog goed zit.’

Oftewel, met de adviezen van het Voedingscentrum gaat er bij mij geen grammetje af. Image

Doe mij maar Dukan!

2 gedachtes over “Het nieuwe eten

  1. Ik snap het idee van de schijf van vijf, maar vind het haast ongemogelijk toe te passen in mijn dagelijkse eten. Ik vind de Eetmeter van het voedingscentrum wel heel prettig om te gebruiken!

    1. Met Dukan is het Überhaupt onmogelijk om met de schijf van vijf te eten. Dagen met alleen eiwit en haverzemelen zijn niet bepaald evenwichtig. Straks, na Dukan, zal ik wel meer evenwicht zoeken. Maar daar heb ik de schijf van vijf niet voor nodig. Lekker veel groenten en fruit, beetje vlees of vis, bakken in olie en een beetje koolhydraten. Verder drink ik veel koffie met opgeklopte melk en blijf ik ontbijten met kwark yoghurt. Wilde je dit wel allemaal weten? Eten moet je een keer goed over nadenken en daarna gewoon genieten.

Reageer!

