Triple of tripel

Al rennend door het mooie landschap in de Betuwe filosofeer ik heel wat weg. Het gaat natuurlijk nergens over, maar elke gedachte is goed. Al rennend moet ik niet te veel aan het rennen zelf denken, want dan val ik stil. Ik ben niet zo’n snelle loper, dus met het rennen zelfs kom ik nergens. Erger nog, ik loop dezelfde afstand heen en terug. Het leuke is wel dat het verbetert. Ik kom elke keer een paar honderd meter verder. Dus als ik afscheid kan nemen van Pierre Dukan, zou ik in theorie al een elf dorpen tocht kunnen maken. In theorie. Voorlopig zit ik nog op 5 km in 40 minuten. Niet bepaald een wereld tijd.

Ondertussen ben ik wel een klein uurtje met rennen bezig dus er valt genoeg te filosoferen. Vanmorgen dacht ik vooral aan de voordelen van het lopen. Want die zijn er. Ja, echt waar. Nadelen ook. Maar daar denk ik dus maar liever niet aan, want zoals ik al zei, dat is niet zo bevorderlijk voor mijn snelheid. En je wilt natuurlijk wel ergens komen, zelfs al is het alleen maar in gedachten.

Voor mij zijn er drie voordelen. De belangrijkste heeft niets met lijnen te maken. Ik heb twee jaar geleden een lelijke val gemaakt en daarbij een groot aantal botjes rond mijn enkel gebroken. Lopen moest ik echt weer aanleren, rennen leek me nooit meer mogelijk. Een arts die na een jaar mijn voet bekeek zei echter: ‘je kunt alles wat je wil, gewoon doen!’ En laat dat nou ook zo zijn! Het rennen gaat goed en heeft een stimulerend effect op de bewegelijkheid van mijn gewrichten.  Het enige nadeel is wel dat ik moet blijven rennen. Als je over twintig jaar een zeventig jarige langs ziet vliegen, dan ben ik dat dus!

Het tweede voordeel heeft natuurlijk alles met Dukan te maken. Hoe meer bewegen hoe beter. Ik val daardoor makkelijker af.

Het derde voordeel ben ik even vergeten. Misschien is dat wel de meest simpele van de drie. Rennen op een band is saai en weinig motiverend. Buiten rennen brengt me in contact met de natuur. Ik volg de overgang van lente naar zomer (of is het herfst) op de voet. Wel jammer dat de meeste toeschouwers me een beetje meewarig aankijken als ik weer voorbij kom sjokken.

20130628-114331.jpg

20130628-114315.jpg

 

Reageer!

