Biertje?

Dat kan natuurlijk niet. Onder het kopje Tripel zeg ik niets over bier. Uiteraard wel logisch vanuit mijn positie. Bier is even een beladen onderwerp. Wijn en bier hebben weliswaar ongeveer dezelfde waarde aan kcal, maar ik drink toch snel meer bier dan wijn. En dat mag niet. Ik mag maar 1 alcoholische consumptie. Eigenlijk geen een. Pas in fase drie mag ik af en toe weer een glaasje. Dus als ik dan toch zondig, dan toch maar met wijn.

Tripel is wel een mooie naam die de lading dekt. Drie keer gegist. Er is een spreekwoord dat zegt dat alle goede dingen bestaan in drieën. Waar zou dat vandaan komen? Even Googlen en je vindt dat het getal drie vroeger een grote rol speelde. Vooral ook in de oude rechtspraak. Allerlei rechten ontstaan pas als je drie keer iets gedaan of gelaten hebt: ‘Eerst driemalig verstek heeft volledig gevolg.’ Als kind riepen we altijd ‘drie maal is scheepsrecht’ om een ander te ontmoedigen. En gisteravond heb ik heerlijk genoten van drie (kleine) glaasjes wijn!

20130629-112042.jpg

Reageer!

