Goede keuze

Onderzoek naar diëten geeft mij en Pierre gelijk! ´Minder koolhydraten belangrijker bij afvallen dan vetten´ kopt vlees.nl. Precies wat ik graag hoor. Koolhydraten zijn natuurlijk wel belangrijk als bouwstof, maar als je wilt lijnen, dan zitten er in voedingsmiddelen met weinig koolhydraten nog genoeg bouwstoffen om niet om te vallen. Kijk naar mij. Toch al weer zes weken bezig, en ik sta alleen maar steviger op mijn benen. Die benen worden wel slanker. Of zou dat een droom zijn.

Overigens mikt Pierre Dukan op beide. Dus weinig koolhydraten én weinig vet. Alleen over de gezonde vetten zoals in vis doet hij niet moeilijk. Ik doe nergens moeilijk over. Een plakje rauwe ham met een vetrandje vind ik ook niet te versmaden. En nu blijkt maar weer dat dat ook best mag. Alleen zijn die vetten nou juist niet zo gezond.

Welke vetten wel of niet gezond zijn ligt aan de ‘zachtheid’. Er is een vrij simpele vuistregel voor gezond vet. Alle vet die bij onze lichaamstemperatuur vloeibaar (zacht), is relatief gezond. En alle andere niet. Omdat de meeste vis onder veel koudere condities leeft dan de mens, zijn de vetten bij kamertemperatuur al zacht. Overigens is dat ook de reden waarom vis zo snel rot. Op ijs bewaren is de veiligste manier om vis goed te houden.

Voorlopig heb ik weer even een voorraadje vis ingeslagen. We dineren met pangasius. Niet de lekkerste vis, maar wel ‘verantwoord gekweekt’ en toch betaalbaar. Even marineren met ketjap en citroen in de ijskast en dan snel bakken met een beetje olie. Met zonder rijst en snel gebakken groente (champignon, paprika, ui en kool).

20130703-165902.jpg

Reageer!

