Lichte lunch

imageElke dag iets nieuws verzinnen is meestal geen probleem voor me. Fantasie genoeg om de heerlijkste lunches te bedenken. Doe ik dat ook? Nee, meestal is de lunch een boterham met aardbeien of kaas. Net wat er in huis is. Met het boek van Pierre Dukan in de hand is het echter een stuk lastiger om iets te bedenken. Vooral als ik denk aan de etenswaren die ik allemaal niet mag. Geen brood. Geen kaas. Geen aardbeien. Pierre ziet het helemaal anders. Hij benadrukt wat je allemaal wel mag. Heel veel eiwit, onbeperkt eiwit.

Lunches zonder brood zijn of pap (niet aantrekkelijk) of salades. Dat laatste klinkt beter. Om echt af te vallen is de salade opgebouwd uit veel eiwit en weinig groente. Maar alleen eiwitten, hoe lekker ook, zijn echt te saai. Vaste producten op mijn boordschappenlijstje zijn kwark, kappertjes en citroenen. In combinatie met rosbief, zalm, garnalen of wat dan ook, wordt dat een smakelijke lichte lunch. De rest van de dag heb ik geen honger meer.

Afvallen volgens Dukan komt neer op het mijden van koolhydraten en vet. Koolhydraten zijn suikers. In het lang zijn ze niet echt zoet, zoals je misschien verwacht. Aardappelen, rijst en peulvruchten zitten boordevol suikers, maar smaken niet echt zoet. Fruit, zoals aardbeien, zitten ook vol met suikers. Fruitsuikers zijn kleiner van formaat (korte ketens) en daardoor makkelijk te verteren. Je wordt dik van de overdaad. Als je gewoon probeert om zoveel mogelijk suiker uit je dieet te weren, val je al heel behoorlijk af.

Ik vraag me wel af of je dan gerookte zalm mag eten. In zalm en garnalen zit van nature geen suiker. Maar gerookte zalm wordt voor het roken gemarineerd met een mengsel van zout en suiker… Geen idee hoeveel ik daar van binnen krijg. Veel kan het niet zijn, want ik val nog steeds af!

Reageer!

