Wolven in het bos

De eerste wolf is (weer) in Nederland. De wolven rukken op. In Duitsland worden steeds meer wolven gezien en zijn er ook al verschillende nesten met pups gesignaleerd. Eenzame mannetjes, ‘lonely wolfs’ kunnen op zoek naar een nieuw territorium wel 1000 km afleggen. Vreemd is het dus niet als ze ook in Nederland op zoek gaan. In alle ons omringende landen wonen al tientallen zo niet honderden wolven.

De natuurbeschermingsorganisaties vinden het fantastisch. Op de site wordt een charming offensief ingezet. Waarom ook niet. Een wolf is niet veel meer dan een grote hond. En daarvan zijn er ruim anderhalf miljoen van in Nederland. Er is natuurlijk wel een maar. Wolven zijn niet tam. Je kunt een wolf geen bakje brokken voorzetten. De wolf gaat zelf op zoek naar eten. Zijn meest waarschijnlijke prooi zijn de kleinere dieren, zoals kippen, konijnen, maar ook schapen. De Land- en Tuinbouw Organisaties (LTO) zijn al naarstig op zoek naar middelen om gedupeerden te vergoeden. In juni is het eerste wolvencongres gehouden. De wolf werpt zijn schaduw vooruit!

Ondertussen zingt in mijn hoofd het liedje van Roodkapje en de boze wolf. Zo mooi gefloten (zeg je dat zo?) op de verjaardag van de 40-jarige buurvrouw. Zou het werkelijkheid worden dat bij het bezoek aan oma in het bos zo’n mooie, stoere wolf een praatje met me aanknoopt? Ik denk het niet. Een kenmerk van wilde dieren is dat ze schuw zijn. Of om met Antoine de Saint-Exupéry te spreken: ‘Ik kan niet met je spelen, ik ben niet tam’. Overigens is het een vos, waar de Kleine Prins mee in gesprek is. En vossen, daar zijn er enkele tienduizenden van in Nederland. Wie heeft daar nou last van?

Valt het erg op dat ik het niet over afvallen heb? Mijn relatie met de weegschaal is wat problematisch. Eerst sta ik 10 dagen stil op 71 kilo en nu sta ik alweer bijna 10 dagen stil op 70 kilo. Wat zijn die weekenden toch een ramp voor een mooie curve. Ik bedoel de curve van Pierre. Voor mijn curves zijn ze juist goed. Ik blijf er lekker rond bij…

Wolven

Een gedachte over “Wolven in het bos

Reageer!

