Ik ben verslaafd

Het is vast geen verrassing, maar ik ben verslaafd. Verslaafd aan endorfinen. Als je sport, komen er endorfinen vrij. En al is mijn sporten meer sjokken dan rennen, het wonder is wel geschied. Het liefst zou ik elke dag rennen. Helaas is dat wat overdreven en waarschijnlijk minder geschikt voor mijn beschadigde enkel. Ik ren nu ongeveer drie keer per week. De eerste 200 meter doet elke stap zeer, maar daarna is het alleen maar genieten. Het is fijn om de baas van je eigen lijf te zijn. Elke keer voelt het weer als een overwinning. Ik vind het wat overdreven, dat gevoel. Maar dat is het ook. De endorfinen maken me euforisch.

Endorfinen komen vrij na sporten, maar ook door lekker echt te lachen of het eten van (pure) chocolade. Of vrijen of heel veel suiker eten. Dat laatste kun je beter niet te vaak doen als je wilt afvallen. Als je leuke dingen doet, beloont je lichaam je met endorfinen. Het maakt je leven leuker.

Toch bijzonder dat een verslaving geen geld hoef te kosten en heel veel voordelen biedt. Ik loop beter, ik val af en ik ben gelukkiger. Een eindje rennen kan ik iedereen aanraden!

20130708-081619.jpg

Reageer!

