De honderd producten van Dukan

De Belg met zijn vrije interpretatie van Dukan inspireert me om het boek maar weer eens door te nemen. Als we straks op vakantie gaan, zal ik extra op moeten letten. Dan is het toch wel handig om te weten wat wel en niet mag!

Terwijl ik de lijst met ingrediënten op zoek, kijk ik nog even of er ergens een stukje tekst is over alcohol dat ik gemist heb? Ik zie niets meer dan wat ik eerder al had gezien. Op bladzijde 122, dat is ergens op de helft van het boek, schrijft Pierre dat één glas mag bij de twee feestmaaltijden per week. Ik neem Pierre natuurlijk mee op vakantie en dan zoek ik verder!

Vandaag bestudeer ik het eerste deel van de lijst van 100. De producten die zeeeer rijk zijn aan eiwitten.

Biefstuk, runderfilet, entrecote, rosbief, biefstuk van de dikke lende, rundertong, bresaola (gezouten en gedroogd staartstuk), kalfsschnitzel, kalfskotelet, niertjes, kalfslever, hamblokjes (zonder vet), kippen- en kalkoenreepjes (zonder vet), magere bacon, wild, konijn.

Daar staan toch genoeg producten bij om de eiwitdagen door te komen! En dit mag afgewisseld worden met vis. Die doen we morgen.

Opvallend weinig varken staat er op dit lijstje. Ook lam en paard ontbreken. Maar die mogen allemaal wel, mits in de meest magere vorm. Varkenshaas op de barbecue mag misschien niet van Dukan, maar wel van mij.

Er is maar een belangrijk puntje. Geen saus, geen vet, geen friet of brood. Dus alleen vlees! Ik heb gemerkt dat bakken en braden geen probleem is als je een drupje olie gebruikt. Veel lekkerder dan met niets. Maar geen halve pakken boter of scheuten bak en braad. Is trouwens ook nog eens ongezond. En als je dan toch een sausje wilt? Wees creatief met kwark!

20130715-115401.jpg

Reageer!

