Dukan op vakantie

Natuurlijk is Pierre mee op vakantie. In de afgelopen weken niet voor niets zo vaak afgezien. Nou ja, afgezien? Het enige wat ik gedaan heb, is koolhydraten afzweren. Af en toe is dat vervelend. Bijvoorbeeld als ik zelf brood of taart bak. Maar voor de rest heb ik niet al te veel gelaten en veel lekkers gegeten! En gedronken.

Maar nu op vakantie. Naar het thuisland van Pierre. Een land waar lekker eten een levensdoel is. ‘Le Patisserie’ heeft hier bestaansrecht. De Charcuterie nog meer. Hoe ga ik overleven in een land vol met croissantjes, pain au chocolat, paté, jambon sec, vin, pastis en crème brûlee?

Allereerst een belofte aan mezelf. Vakantie is vakantie. Het is goed om ‘te denken als een slank mens’, maar verder moet er vooral genoten worden. De eerste dagen is het wel hét onderwerp. Tot vervelens toe. Na de derde dag mag ik het woord dieet niet meer bezigen. Gelijk hebben ze.

Dat wil overigens niet zeggen dat ik er niet mee bezig ben. Ik heb Pierre meegenomen en lees het hele boek uit. Dat levert geweldige nieuwe inzichten op over deze Franse goeroe en over mezelf. En genoeg stof om nog weken te schrijven.

Het is dankzij de twee maanden Dukan niet moeilijk om van de pain au chocolat af te blijven. Als je ze niet koopt, kun je ze ook niet opeten. Croissantjes zijn helaas wel bijna elke dag voor handen. Af en toe een stukje. Ze zijn heerlijk, maar wel vet. Mijn maag protesteert al na een halve. Blijkbaar heeft mijn lichaam de afgelopen weken meer geleerd dan mijn geest.

De lunches en diners zijn gelukkig geen probleem. We wonen tijdelijk in het centrum van Sėte. Het oudste visserstadje van Frankrijk (zeggen ze zelf). Dus wat eet je dan? Heel veel lekkers uit de zee. En dat mag allemaal.

20130725-122903.jpg

20130725-122940.jpg

Reageer!

