Pierre Dukan onder vuur

Dat is nu jammer. Eindelijk een dieet dat mij past (er paste me niet zo veel meer, dat is nu juist de reden van mijn diëten), staat de maker bekend als een leugenaar en mag hij zich zelf geen dokter meer noemen.

De 71-jarige ex-dokter draait een beetje door, lijkt wel. Hij roept dat slanke studenten betere cijfers zouden moeten krijgen, omdat ze slimmer zijn. In zijn ogen zijn ze natuurlijk slimmer. Het lijkt erop dat ze weten hoe ze moeten eten zonder dik te worden. Zo simpel is het natuurlijk niet. Als je als kind lekker vet opgegroeid bent, dan ben je de rest van je leven bezig om slank te worden. Om maar één voorbeeld te noemen.

Hij heeft nog iets fout gedaan. Een medicijn, bedoeld voor suikerziekte, aanbevolen om af te slanken. Het bewuste medicijn, Mediator, is uiteindelijk nooit goedgekeurd omdat het als bijwerking tot hartkwalen kan leiden. Gevaarlijk en misleidend. Dat waren de redenen van de schorsing als dokter.

Maar er is natuurlijk nog meer rumoer. In Engeland heeft het voedingscentrum grote problemen met Pierre’s dieet. Food experts have warned the regime is a ‘health hazard’ due to its very low vegetable and carbohydrate intake, while the British Dietetic Association voted it “the worst celebrity diet of 2011”. Gevaarlijk omdat het niet evenwichtig is. Helemaal objectief kun je de Engelse reactie niet noemen. De Britten hebben vooral problemen met de 100 ingrediënten van Pierre: ‘te Frans’.

Er wordt wel meer gemopperd over de onbalans in het dieet. Te veel eiwit en te weinig vet en koolhydraten. Ik voeg zelf af en toe de broodnodige vetten gewoon toe. Mij lukt het niet om een biefstuk lekker bruin te bakken zonder een beetje vet.

En over die koolhydraten maak ik me echt geen zorgen. Elke dag ruim twee eetlepels haverzemelen is niet niets. Waar denk je dat haverzemelen van gemaakt zijn? Cellulose. Dat is een hele lange suiker. Koolhydraat dus.

Misschien wel het belangrijkst is de duur van het dieet. Alleen in de eerste twee fasen geldt de beperking van de 100 producten van Dukan. Daarna mag je alles weer eten. En die eerste twee fasen zijn zo om. Als je je een beetje aan de voorwaarden houdt. In mijn geval een maandje meer door al die halfjes wijn.

Wat Pierre ook verkeerd heeft gedaan, ik volg zijn dieet nog even. In ieder geval tot ik mijn juiste gewicht heb bereikt. Ik lijk misschien wel wat op Pom. Laat me met rust.

Over het teveel aan eiwitten ga ik nog wel wat uitzoeken. Pierre is niet de enige die veel eiwitten gebruikt. Meer vis en minder roodvlees houdt me, hoop ik, gezond.

20130729-180147.jpg

Reageer!

