Taart en Dukan

Heel voorzichtig is het weekend begonnen. Vrijdagavond geen feestje en geen barbecue. Fijn voor de lijn. Zaterdag is het gelukkig wel feest. Verjaardagsfeestje met familie. Goed om te oefenen in nee zeggen. Alhoewel. Dat ga ik natuurlijk niet doen. Ik ga oefenen in ja zeggen en dan kleine beetjes lekkers eten. Met wijn is het ook gelukt. Al die halfjes hebben ervoor gezorgd dat ik de helft minder drink. Dat betekent dat ik toch nog wel stevig moet bewegen om de weegschaal tevreden te houden.

Het wordt tijd om hetzelfde te gaan proberen met de hardware. Misschien iets te vroeg voor Dukan. Als ik de regels van Dukan volledig zou volgen, was ik allang gestopt met het dieet.

De truck voor morgen is op zoek te gaan naar hapjes die mogen. Vis, vlees, eieren, groente. Fruit is op het randje. Taart hoort er niet bij. Dat wordt lastig als gestart wordt met koffie en taart. En toch denk ik dat het gaat lukken. Tenslotte heb ik vorige week monchou taart overleefd. Heerlijk. Een beschaafd stukje gegeten en toch afgevallen dat weekend. Denken als een slank mens. Gewoon alles eten, maar wel met mate. Niet te dicht bij de schaal met kaas gaan zitten dus. En zelf rijden.

20130809-224820.jpg

Overigens vanavond ook taart gegeten. Kaastaart. Iets minder bladerdeeg dan anders, maar verder veel vet…
Bak in plakken gesneden champignons, een ui en een paprika in een beetje olie lekker zacht en spreid deze uit over het bladerdeeg (beetje olie op de bodem van de schaal onder de plakjes bladerdeeg kan, maar hoeft niet). Verdeel een bolletje mozzarella over de groenten. Klop zes eieren samen met 1/4 liter crème fraîche los. Voeg kerrie, zout en peper toe. Giet het mengsel over de groente. Rasp er wat oude kaas over en strooi een hand gesneden bieslook op de taart. Drie kwartier in de oven op ongeveer 130 graden. Met een frisse salade en eventueel wat stokbrood een zomerse maaltijd zonder barbecue.

De taart is bedoeld voor drie à vier personen. Onverwachts at er ook een zoon mee en de taart ging helemaal op.

Als je dit recept met Pierre wil koken, skip de mozzarella, pak kwark in plaats van crème fraîche en vergeet het bladerdeeg. Gebruik zo min mogelijk gewone kaas. Hüttenkäse mag wel.

Reageer!

