Koekjes bakken

Vandaag is het feest. We gaan koekjes bakken. Ideale bezigheid voor een oppasmoeder van twee meiden. Dat ben ik vandaag. Ongeveer een keer per jaar wordt ik ingezet als noodopvang. Als er echt niemand meer beschikbaar is en de officiële opvang dicht is vanwege vakantie. In de vakantieperiode. Het moet niet gekker worden.

Ik mag twee ochtenden op ze passen. Het zijn meiden. Zo anders dan mijn eigen twee mannen.

Gelukkig willen de meiden altijd wel schilderen. Dat doen we ook. Meestal een uurtje of iets langer. Dat is een vierde van de tijd. Maandag gaan we naar de moestuin. Bramen, frambozen en Japanse wijnbessen plukken de dames. Daar gaan we morgen cheese cake mee bakken.
De meiden zijn zomaar niet bang van de bijen en de wespen. Insecten in de moestuin zijn op zoek naar bloemen en niet naar kleine meisjes. Gelukkig geloven ze het.

20130813-224757.jpg

Samen oogsten we ook aardappelen. En ze weten zeker dat ze deze wél lusten. Net als mijn zoontjes ooit. Waar een moestuin al niet goed voor is. De mooiste aardappel mag op de foto. Een eend.

20130813-225005.jpg

Als beloning voor al het werk eten we een ijsje. Twee bolletjes. We hebben een kortingsbon: twee voor de prijs van één. Hoe groter het ijsje hoe goedkoper… Niet helemaal economisch verantwoorde uitleg van de kortingsbon. Wel lekker. Overigens neem ik koffie. Gelukkig voor Pierre’s gemoedsrust en mijn lijn, hou ik niet van ijs.

Dinsdag gaan we iets lekkers maken van het fruit van gisteren. Cheese cake wordt het toch maar niet. Zowel moeders als ik zijn aan het lijnen en de meiden lusten het waarschijnlijk niet. We gaan voor zandkoekjes. En makarons.

De zandkoekjes zijn geweldig. Met en zonder fruit. Ideaal voor alle kinderen (ook mijn mannen). Ik geniet er ook van. Een kleintje. En nog een. En nog een heel kleintje. Het is echt zo, begin je eenmaal aan iets zoets, krijg je direct trek in meer.

De makarons zijn een ramp. Ze zien er niet uit. Maar ze smaken heerlijk. Dat wel. Ook de meiden vinden ze lekker. Ze zijn gemaakt van de eieren van onze kippen. Duidelijk geen AA formaat. Ik hoop dat dat de reden is van de platheid van de makarons. Normaal lukt altijd alles wat ik bak of braad. Zelfs als ik me niet helemaal aan het recept houd.

20130813-233430.jpg

20130813-233456.jpg

We zijn bijna de hele ochtend bezig met de koekjes. Beide dames maken een enorme hoeveelheid hartjes, sterren, bloemen, schapen, katten. Ik wist niet dat ik zoveel vormpjes had. De ochtend vliegt om. Creatief met deeg is oneindig leuk en lekker. Er is bijna geen tijd om de schilderijen af te maken. Maar ook dat lukt. Foto’s volgen.

En tenslotte de beloning.
Na dit soort durf dagen durf ik bijna niet op de weegschaal te gaan staan. Lichter wordt ik niet. Maar ook niet zwaarder, hoop ik.

20130813-233845.jpg

Reageer!

