Gewoon doen

De meest gestelde vraag in mijn directe omgeving is: ‘Mag dat wel van Dukan?’.

Niet zo vreemd op zich. Ik ben er zelf mee begonnen. Vooral als ik schrijf. Uit mezelf heb ik het er nooit over. Natuurlijk vind ik het leuk om erover te praten. Ik ben trots dat het lukt om af te vallen. Zonder noemenswaardig leed.

Het voelt echter niet als een serieus onderwerp. Het is werkelijk ongelofelijk hoeveel mensen met afvallen bezig zijn. Ze schrijven er boeken en websites mee vol. Ze studeren erop en begeleiden mensen om af te vallen. Ze lezen erover en denken erover na om af te vallen. Ze doen hun best af te vallen. Ze vallen af. Heel veel mensen dus. En toch voelt het gek om erover te praten. Het grootste deel van mijn leven werk en woon ik met overwegend mannen. Zou dat de reden zijn? Toch een beetje gebrainwasht, is het een echt vrouwen onderwerp?

Waar ik echt trots op ben is mijn dagelijkse verslag. Nooit gedacht dat het zo leuk is om elke dag over niets te schrijven. Ik kan het iedereen aanraden. En als je dat gaat doen, verbindt het dan aan een ander of ander doel. Bijvoorbeeld afvallen. Dat geeft je een gespreksonderwerp en een rode draad. Een cliffhanger.

Schrijven mag wel. Schrijven is serieus. Een uitdaging. Ik heb altijd al een boek willen schrijven. Maar waarover…

Ook voor schrijven geldt, dat het werkelijk ongelofelijk is, hoeveel mensen met schrijven bezig zijn. Ze schrijven er boeken en websites mee vol. Ze studeren erop en begeleiden mensen om te (leren) schrijven. Ze lezen erover en denken erover na om een boek te schrijven. Ze schrijven. Heel veel mensen dus.

Eigenlijk is er weinig verschil tussen afvallen en schrijven. Als je er alleen maar over nadenkt en over praat, gebeurt er niets. Je moet het gewoon doen. En als je het doet, is het nog leuker om erover te praten.

20130816-080137.jpg

Afvalontbijt: Omelet met ei, kwark, haverzemelen en Japanse wijnbessen.

Reageer!

