Zomer in Gelderland

En dan is het weer weekend. Met een rustig begin. De houten vloeren in de keuken en de eetkamer worden geschuurd dit weekend. Alles moet weg. Of bijna alles, want een deel van de zooi kan wel onder het plastic. Mijn taak is het leegruimen zodat we zaterdag aan de slag kunnen.

En dan is het Zomer in Gelderland. Met opdrachten waar hulp voor nodig is. De eerste opdracht is al geregeld. Een kapsalon met allerlei rollen. Het stoerst is een 21-jarige meid die haar 25 cm lange vlecht laat afknippen voor Kika. Alles te volgen op Facebook.

Opdracht 2 is meer dan 200 brillen maken voor de bezoekers tijdens de uitzending. Scharen, tangen en handjes zijn hard nodig. Als ik kom kijken met een tas glim en scharen wordt er al keihard gewerkt. Na een uur frutselen pas krap 50 brillen. Alles wordt uit de kast getrokken. Heel veel mensen komen even helpen en al snel zijn er meer dan 200 Brillen.

De derde opdracht is simpeler. Gezocht wordt naar dierbare foto’s met een verhaal. Ik heb er wel een. Op de markt is niet veel animo, dus ik geef me op met een foto van het zelfportret van mijn vader. Radio Gelderland komt thuis even kijken waar de foto staat. Mooi even oefenen voor straks voor de tv. De radioman waarschuwt. Er zijn zoveel verhalen, op tv is er slechts tijd voor een paar.

En dan de opnamen. Kijk zelf. Vooral de liedjes van het BoerenToen theater zijn de moeite waard. Bij de verhalen kwam Angelique niet uit de hoek waar ik stond. Dus pappa kwam ook aan bod. Mijn tekst was bijzonder sterk: ‘een zelfportret van mijn vader door hem zelf geschilderd’. Kan ik mee thuiskomen.

Dan even niets meer. Voor het eerst sinds tijden echt behoefte aan een biertje!

http://www.omroepgelderland.nl/web/uitzending-gemist-5/tv-1/afgelopen-7-dagen.htm

20130817-103059.jpg

Reageer!

