Middenweg zoeken

Het leven is een stuk eenvoudiger als je met zijn tweeën woont, in plaats van met zijn vieren. Vooral in mijn geval. Ik heb zo’n 19 jaar geleefd in een gezelschap met drie stuks van de mannelijke soort en een van de vrouwelijke. Ter compensatie hebben we altijd veel kippen, poezen en honden (en soms even een kater) gehad. Maar dat is het toch niet helemaal.

Niet dat ik me niet op me gemak voel tussen mannen. Juist wel. Met drie broers en twee zussen heb ik al heel vroeg geleerd dat je met mannen veel makkelijker echte afspraken kan maken dan met vrouwen. Want als je denkt dat je het met vrouwen eens bent, dan kan het ‘gevoel’ heel makkelijk roet in het eten gooien. ‘Ja, we hebben het wel afgesproken, maar het voelt niet goed.’ Dank je de koekoek. En dat betekent dat er geen afspraak meer is? Daar kun je toch goed moe van worden. Dus dat zoek ik niet.

De afgelopen jaren heb ik regelmatig een aanval van ‘ik wil wat meer vrouw zijn’. Dat uit zich dan in het kopen van hoge hakken (kan ik nu echt niet meer op lopen), mijn haren laten groeien (wil echter niet lukken) of een leuke jurk kopen (die ik dan niet aantrek, omdat ik er dik in lijk). En misschien is lijnen ook wel een uiting van dit ‘gevoel’.

Wat veel meer bevrediging geeft is boeken lezen van vrouwelijke schrijfsters en lekker kletsen met vriendinnen. Met vrouwen. Ter compensatie zeg maar. Dat is dus eigenlijk wat ik een beetje miste in het gezin. Op vakantie gaat nu een vriendin van een van de mannen mee. Ik vind dat geweldig. Even een ander geluid.

De afgelopen jaren was het regelmatig drie tegen een. Heel vreemd. Er zijn blijkbaar wel verschillen tussen mannen en vrouwen. Maar nu zijn we met zijn tweeën. Dan is het toch een stuk makkelijker om tot een compromis te komen. Zoals nu de kleur van onze nieuwe oude tafel. De een wil wit, de ander rood. Ik zeg roze.
Bakkerstafel

Reageer!

