Zondag rustdag

Vandaag hoeven we helemaal niets. Tenminste, dat denken we. Er is natuurlijk altijd van alles te doen en te moeten in een oud huis. Eerst wat leuks. Onverwachts een vriend op de koffie. En een kind dat opgehaald wil worden van de trein. Komt gezellig thuis zijn roes uitslapen.

Stijn snoeit te weelderige rozen en klimop en ik ga naar de moestuin. Gelukkig heb ik nog wat boerenkool plantjes. 20. Dat is erg veel als ik ze netjes begin augustus had geplant. Nu is het maar de vraag of het überhaupt nog wat wordt. Als dat zo is, dan is het maar goed dat het wat meer plantjes zijn. Ik ben zo twee uur bezig met die paar plantjes. Ik wil ze persé op een stukje planten met veel pispotjes. De wortels van die pispotjes moeten wel eerst uit de grond. Hard werken dus. Veldsla zaaien kan nu ook. Daar mee ben ik wel op tijd. Dat wordt de eerste oogst volgend jaar.

Op de zware klei na zo’n nacht regen is het wel handig om laarzen aan te doen. Laarzen? Die had ik al bijna weggegooid. Na het breken van een hele batterij botjes in mijn enkel kan ik niet meer draaien met mijn voet. Hoe krijg ik dan laarzen aan? En hoe krijg ik ze weer uit? Voor het eerst wil ik het toch proberen. Ik snijd ze gewoon kapot als ik ze niet meer uit krijg.

En natuurlijk lukt het. Het valt me erg mee. Ze lopen heerlijk.

20130908-222704.jpg

20130908-222713.jpg

Ik krijg ze ook weer uit. En de hoeveelheid modder valt ook mee. De hoeveelheid wortels niet. Weet niemand een leuk recept met de wortels van Akkerwinde? Hele mooie witte slierten. Kilo’s te oogsten in mijn moestuin. Volgend jaar plant ik daar de aardappelen. Dat is de beste methode om de grond ‘schoon’ te krijgen.

Overigens ben ik zondag begonnen met een stukkie rennen. De regen was gestopt. Ik kon makkelijk om de plassen heen. In het veld kwam ik familie zwaan tegen. De jongen zijn al bijna net zo groot als de ouders. Het zijn er 7. Ongelofelijk knap om zo’n groot gezin op te voeden. Vaders sist naar me als ik een foto neem. Dichterbij durf ik niet.

’s Avonds is de vriendin van onze zoon er ook en eten we met zijn vieren aan de gedekte tafel. Altijd feest als er een kind thuis is.

20130908-222732.jpg

Reageer!

