Vreetbui

Vandaag heb ik voor het eerst sinds tijden een vreetbui. Hoe zou dat komen? Dit weekend heb ik zaterdag én zondag zelf brood gebakken. Dat betekent ook brood gegeten. Brood nog warm uit de oven met echte boter. Dat kan ik niet weerstaan. Zou dat de reden zijn? Suikers zijn verslavend. Het is in ieder geval opvallend dat ik vandaag constant trek heb in lekkere dingen. Ik plunder de broodbeleg voorraad. Rosbeef, rauwe ham. Lekker, maar eigenlijk wil ik er gewoon een boterham onder. Helaas, dat mag niet van Dukan. Echt niets voor mij om te hunkeren naar suikers of zoet. Daar moet ik snel van af. Maar hoe? Toch nog een bakkie koffie zetten? Lekker met een chocolaatje. Meer dan 70% cacao. Dat mag.

Meer dan 70% cacao. Dat mag wel.
Meer dan 70% cacao. Dat mag wel.

Overigens zijn er meer mensen die brood eten ontraden. Brood eten? Onze Hollandse traditie, ’s morgens en tussen de middag boterhammetjes met beleg, leidt tot een broodbuik. William Davis is een Amerikaanse preventiecardioloog en goed in overdrijven. De meest vreemde relaties worden gelegd tussen brood eten en ziekten. Ook het voedingscentrum is kritisch. Het dieet wijkt af van de schijf van vijf dus kan niet goed zijn. Tarwe wordt gebruikt om brood, pasta en tal van andere producten te maken. Dat zijn op zich geen slechte producten. Je zou er alleen wat minder van moeten eten. En zeker niet te veel van moeten eten. William Davis heeft er maar direct een dieet aan verbonden. Davis kent alle marketing tools en levert het complete pakket. Een boek, een website, aangepaste producten en recepten en begeleiding op maat. Eerlijk gezegd, maakt dat zijn concept niet geloofwaardiger. Davis heeft een verstandige tip, namelijk, ‘eet minder suikers’, omgezet in een slogan die te ver gaat. En dan ook nog zo’n onaantrekkelijke slogan: ‘broodbuik’. Iemand die wil afvallen wil het zéker niet over zijn buik hebben. Het woordje brood klinkt wel erg aantrekkelijk. Zelf gebakken?

Preventiecardioloog raadt eten van tarwe af.
Preventiecardioloog raadt eten van tarwe af.
Reageer!

