Zitten is dodelijk

Aquarel poging. Zoek de appels.
Aquarel i.o.
Zoek de appels.

Als ik tegenwoordig ergens niet meer bang voor hoef te zijn, is het doodgaan door te veel zitten. Want dat kan. In het NRC van dit weekend staat een uitgebreid artikel van Wim Köhler over de risico’s. De meeste mensen zitten makkelijk zes uur per dag of langer: achter het bureau, in de auto of de trein en op de bank voor de tv. Zittend beroep? Je sterftekansen zijn meer echt veel hoger dan van iemand die slechts drie uur per dag zit. Een half uurtje bewegen per dag verandert daar weinig aan. De enige oplossing is meer staan, dus ook achter je bureau. Het NRC brengt het als groot nieuws, echter in Amerika hebben ze dit jaren geleden al ontdekt. Ze ontwikkelen ook manieren om zitten uit te bannen. Staan is niet genoeg, maak er direct een loopband van, zodat er ook aan de kilo’s gewerkt wordt. Er zijn nog veel meer mogelijkheden om een zittende dag te doorbreken. Wat dacht je van een staande vergadering? Lopen onder het telefoneren? In Amerika al volop gepromoot.

De afgelopen jaren zit ik niet meer zo lang stil. Ik kan het wel, maar ik krijg er spijt van. Als ik langer dan een drie kwartier zit, wordt mijn voet stijf en loop ik mank. Dat wil ik niet. Toch ergens goed voor, van een trapje vallen. De laatste maanden heb ik een nog betere reden. Afvallen is onmogelijk als je niet ook beweegt. Bewegen hoort er bij, zegt ook Pierre Dukan.

Lopen houden we er in. Desnoods zoals vandaag. Mijn zus en ik wandelen door Utrecht op weg naar een nichtje om te schilderen. Ze woont vlak bij de stadsschouwburg. We volgen de bordjes. Allerlei winkeltjes zien we. Leuk hoor zo’n grote stad. Dat hebben ze niet bij ons in de provincie. Als we verder lopen, vinden we geen bordjes meer. Geen probleem, ik ben er vaker geweest en ik weet hoe we ongeveer moeten lopen. Toch wel groot, dat centrum van Utrecht. Een uur later zijn we er eindelijk… en dat terwijl het ook in een klein kwartiertje kan. Het is gelukkig het mooiste weer van de wereld. Als we hoog en droog binnen zijn, regent het pijpenstelen. Schilderen doen we zittend. Slechts drie uur. We gaan pas terug als het droog is en zijn binnen een kwartier op het station.

Reageer!

