Regen is nat

Een heeeel zwart kippetje.
Een heeeel zwart kippetje.

Het begint met regen. Het regent ’s nachts. Het regent ’s morgens. Een nieuwe Landlevendag begint nat. De stand van de Stichting Zeldzame Huisdierrassen zijn twee marktkramen. Een voor folders, boeken en ander promotiemateriaal dat niet tegen water kan. En een voor kinderspelletjes en schilderen. Mijn kraam. Het tafelkleed is van papier. En het regent.

Begrijpen jullie een beetje hoe ik me voel als ik om negen uur de kramen opbouw? Eerst maar eens een handdoek zoeken om alles af te drogen. Mijn collega’s hebben een dweil bij zich. Dat werkt beter. Kun je tussendoor nog even wringen. Als dan alles droog is, pakken we voorzichtig uit. Van alles een. Dan wordt er ook maar één nat. De schilderspullen kunnen tegen water. Maar kunnen de schilders dat ook? Ik verwacht er niet veel van.

Het is niet te geloven, maar er komen wel kinderen schilderen. Ondanks de regen. Eerst twee zusjes met oma, dan de kinderen van twee zussen. 5 neefjes en nichtjes. Totaal verschillend in uitstraling en gedrag. Dat zie je in de schilderijen terug.

20130914-191958.jpg
Twee nichtjes en drie neefjes.

De kinderen mogen alles schilderen, maar vandaag zijn de kippen mijn favoriet. Een van de meisjes van het vijftal schildert het allermooiste kippetje. Je moet het wel zoeken. Hier is de uitvergrote versie van het Chaamse hoen.

20130914-191917.jpg
Een heeeeeel klein kippetje.

En aan het eind van de dag komt er een meisje dat haar zwarte kip wil schilderen. Echt alles is zwart, zijn veren, zijn snavel, zijn poten. Gelukkig hebben de veren een beetje een blauwgroene gloed…

Dankzij de kinderen is het weer een leuke dag. Het is zelfs nog even droog geweest. Om vier uur begint het weer te regenen en is het veld snel leeg. Het eindigt nat.

Nog een dag te gaan. Ik hoop heel erg dat zondag zijn naam eer aan doet en het wel een zonnig dagje wordt.

Reageer!

