Coaches even opletten

Lief beestje
Lief beestje

And now something completely different. Ooit gezien? De filmpjes waar John Cleese uitlegt hoe je iets het best niet kan doen? Mooi eyeopeners met veel humor. Doel van dergelijke coaching is om je inzicht te geven in het effect van je gedrag. Wat je zegt en hoe je doet kan nogal eens tegenstrijdig zijn. John Cleese laat heel mooi zien dat dat niet echt in je voordeel werkt.

Er zijn heel veel cursussen om ‘beter’ te werken. Cursussen op het gebied van beter communiceren, presenteren, onderhandelen, of efficiënter met je tijd om gaan, organiseren, archiveren. Geen enkele cursus heeft echt zin, als je niet terug gaat naar de bron. Ja, dat klinkt diep. Ik bedoel, als je niet kijkt naar wat je werkelijk beweegt en waarom je iets doet, zoals je het doet.

Gisteren had ik het over de uitspraak: ‘als je voor een dubbeltje geboren bent, wordt je nooit een kwartje‘. Een Nederlandse leraar heeft dat ooit tegen mij gezegd. Een meneer die duidelijk wel voor een kwartje was geboren en als gepromoveerd neerlandicus probeerde pubers wat meer over literatuur te leren. Ik was zo’n puber. Ik las alles wat los en vast zat. Ik was gek op literatuur. Maar dat liet ik echt niet merken in de klas. Ik was tenslotte een puber. Inmiddels ben ik er wel achter dat die uitspraak nergens op gebaseerd is. Behalve misschien op angst. Want als de elite niet op zich zelf past, wie doet het anders. Die opmerking heeft wel een grote invloed gehad. Jaren lang heb ik een een grote angst gehad om op podia te staan en een verhaal te vertellen. Want ik was tenslotte maar een dubbeltje. Gelukkig ben ik er dankzij een goed coach achtergekomen dat die stomme zin mij beperkte. En nu vind ik niets leuker dan mensen iets uitleggen en een verhaal te vertellen. Ook op een podium. Ook voor honderden mensen, of het nu dubbeltjes of kwartjes zijn.

En waarom moet ik daar nu juist vandaag aan denken? Omdat ik enorm geraakt werd door een verhaal van Jacob Jan Voerman. Het liefst zou ik zijn verhaal hierin kopiëren. Maar het is voor hem ook leuker als je het op zijn site leest. Waar het echt om gaat wil ik wel vermelden. Je kunt coachen tot je een ons weegt om iemand te helpen in zijn eigen kracht te staan. Maar kijk ook even naar de oorzaak van het uit je kracht raken. Het is toch eigenlijk triest dat ‘we de wereld met zijn allen zo ontoegankelijk maken dat mensen er op eigen kracht niet meer uit komen.’ Als mensen en organisaties nu eens gewoon en aardig tegen elkaar zijn, dan hoeft niemand in de verdrukking te komen.

Gewoon, heb je naaste lief zoals je zelf.

2 gedachtes over “Coaches even opletten

Reageer!

