Stoute Kris

Volgens mij heeft Tonie Mudde in zijn artikel in de Volkskrant vergeten om een van de bronnen voor zijn artikel te vermelden. Of zou zijn literatuuronderzoek niet volledig zijn? In juni heb ik een stukje geschreven over de voedselzandloper van Kris Verburgh. En in de kern is dat precies wat er nu in de Volkskrant staat.

Misschien heeft Mudde iets meer nagezocht. Van een aantal beweringen is nergens de wetenschappelijke onderbouwing terug te vinden waar Kris zich zo op beroept. Het blijft blijkbaar erg lucratief. Je roept wat, zet het in een leuk boekje en het verkoopt.

Meest opvallende foutje is de tip van Kris om zo weinig mogelijk koolhydraten te eten met een hoge glycemische index, terwijl hij wel pleit voor elke dag havermoutpap. Glycemische index is een moeilijk woord en geeft aan hoe snel koolhydraten omgezet worden in suikers in je darmen en opgenomen worden in je bloed. Hoe sneller je voedsel omgezet wordt in opneembare suikers, hoe slechter. Dan werkt het insulinepompje te snel en roept je lijf om meer voedsel. En wat blijk nou, havermoutpap is vergelijkbaar met volkoren brood en rijst. Beide producten kun je volgen Kris beter niet eten. Dus waarom zou je dan wel havermoutpap eten?

Tja, er staan nog wel wat beweringen in zijn boek die moeilijk te bewijzen zijn. Helpen noten en chocola echt om hartaanvallen te voorkomen? En paddestoelen tegen borstkanker? Ik denk dat het moeilijk blijft om aan te tonen dat bepaalde producten je kunnen beschermen tegen ziekten. Kris kan het wel allemaal goed uitleggen. Ook weer een voordeel, vindt Bram Bakker. Zo krijgen meer mensen begrip over wat eten met je doet.

Ik zeg: gebruik je gezonde verstand. Eet met mate van producten waar je van denkt dat ze misschien niet goed zijn. Denk als een slank mens. En verder zou ik vooral genieten. Elke dag weer.

En het goede nieuws is natuurlijk dat de glycemische index van haverzemelen ergens op 15 ligt. Flink veel lager dan aardappelen en brood. Het zijn wel koolhydraten, maar zo moeilijk verteerbaar dat ze geen invloed hebben op de insuline verhoudingen in je bloed rond het moment van eten. Het eten van haverzemelen werkt gewoon als het eten van beton. Lekker vol gevoel en ook nog voldoende bouwstoffen om de dag door te komen.

Vraagje. Vandaag zijn de dames naar de kapper geweest. Hebben jullie nog suggesties om de jurkjes op te leuken? Nu kan het nog.

20131001-082821.jpg
Beleef &Geniet
Advertenties

Reageer!

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s