Ladies Night

20131007-110139.jpg
Samen sterk. De dames hebben er zin in.

Stel dat je kunt kiezen. Het is zondagavond, je vrienden eten samen en jij bent ook welkom. Of je kunt naar een Ladies Night in Hotel Mitland. Ik weet wel wat ik het liefste doe. Maar ik heb geen keus. Eeuwen geleden heb ik al toegezegd om op 6 oktober met mijn Wulpse vrouwen op Beleef en Geniet te gaan staan. Dat etentje kwam pas een paar weken terug langs.

Van te voren heb ik zo mijn twijfels. Wat heb ik in hemelsnaam te zoeken tussen een beurs met hebbedingetjes en make-up? Aan de andere kant, waarom niet? In heel Nederland leven mensen die het leuk vinden om te schilderen. En hoe komen ze anders te weten dat dat bij mij kan? Wel fijn dat mijn zus me komt helpen. Niet dat het veel werk is. Maar gewoon dat het fijn is om niet alleen te hoeven starten in de ‘grote stad’.

Toeval bestaat niet, we rijden precies achter elkaar het parkeerterrein van het hotel binnen. De tafel waar ik sta is zo ingericht. Mijn eigen dames komen op het podium te hangen. Samen rommelen met touwtjes en Duck tape. Arch. Nee, géén Duck tape. Hoe stevig dat ook is, een schilderij recht ophangen lukt er niet mee. Op een of ander moment wint de zwaartekracht het van de plakkracht en schiet het schilderij los. Gelukkig lukt het ook met de touwtjes om ze schots en scheef op te hangen. Er is geen Lady die zich daar aan stoort.

Ik sta bij de ingang, het eerste wat de vrouwen bij binnenkomst zien is een Wulpse man. Netjes in het pak, dat wel. De Ladies kunnen bij mij een schaapje komen schilderen. De eerst dames die gaan zitten zijn helemaal niet tevreden over het resultaat. Grappig, want de schaapjes blijven op tafel liggen en er zijn heel wat mensen die ze erg leuk vinden. Misschien waren hun verwachtingen te hoog gespannen? Ik leer je geen foto te tekenen, ik leer je een schaap tekenen met zo min mogelijk lijntjes en rommeltjes. Maar een sinaasappel of een bloem kan ook.

Overigens sta ik inderdaad tussen de hebbedingetjes en een workshop waar je nieuwe nagels aan kan laten zetten. Af en toe komt een vrouw trots het resultaat laten zien: heksennagels. Niets voor mij. Maar dat is geen probleem. De bezoeksters zijn heel normale mensen. De een loopt direct naar de nagels, de ander naar mij. Er zijn veel dames die niet kunnen geloven dat ze zelf ook zo’n heerlijk mens kunnen schilderen.

Beleef en Geniet biedt duidelijk voor elk wat wils. De meeste mensen lopen met tasjes en nieuwe ideeën naar buiten. Trouwens wel erg leuk dat er ook Burens publiek is. Bedankt daar voor dames! Ik hoop dat jullie het leuk vonden, ondanks dat het zondagavond was. Uiteindelijk is zondagavond voor de meeste avond een op-de-bank-hang-avond. Alvast uitrusten voor de week die komen gaat. En dat is echt niet verstandig. Zitten is dodelijk.

20131007-113143.jpg
Een bloem die zijn blaadjes laat vallen
20131007-113202.jpg
Twee parten van een sinaasappel.
Een gedachte over “Ladies Night

Reageer!

