Hij doet het niet

Niets is erger dan apparaten die niet meewerken. Maandag is het zover. De computer weigert dienst. Hij gaat wel aan. Ik tik mijn wachtwoord in en dan zegt hij in slecht Engels dat hij me niet met mijn persoonlijke domein kan verbinden. Zwart scherm. Help!

Eerst probeer ik nog een paar keer opnieuw te starten. Je ziet niet wat je doet, als je een wachtwoord tikt. Misschien maak ik een foutje? Maar als ik echt een fout maak, zegt ie gewoon dat ik het verkeerde wachtwoord gebruik. Zie je wel, hij weet meer dan hij laat zien. Zo frustrerend. Zou het helpen om te slaan?

Wat ik ook doe, er gebeurt niets. Na mijn halfslachtige pogingen bel ik mijn partner. Die weet vast raad. ‘Probeer hem nog eens aan en uit te zetten.’ Doe ik braaf. Ook al is dat de vijfde keer. Nog niets. ‘Forceer het uitzetten, en zet hem opnieuw aan’. Dan komt de computer wel met zo’n saai zwart wit scherm met meer tekst dan alleen de vraag om het wachtwoord. Maar op het volgende scherm komt weer de vraag om het wachtwoord en ook dan gebeurt er niets. Overigens kost al dat aan en uitzetten wel tijd. Ik moet de auto nog uitruimen van de Ladies Night, dus dat kan mooi tussendoor.

Op het saaie zwart witte scherm zijn verschillende opties. ‘Aanzetten in de veilige modus’. Nou veilig wil ik wel proberen. Helaas gebeurt er dan nog niets. Ik wil aan het werk. Dus probeer ik alle mogelijk varianten. En dan gebeurt er een wonder. De computer vraagt of ik wil opstarten in ‘het verleden’. Ik kan kiezen of ik voor een van de vorige updates wil opstarten. Nou doe die van voor vorige week vrijdag maar. Sindsdien heeft hij niet meer aan gestaan.

Weer een kwartier verder mag ik proberen om te starten door mijn wachtwoord in te tikken. En hij doet het. Ik voel me zeer geweldig en knap. Zonder noemenswaardige hulp van buitenaf heb ik mijn computer aan het werk gekregen. De diagnose? Vrijdag de computer te overhaast uitgezet. Waarschijnlijk was er een update bezig en door het geforceerd uitzetten is er wat mis gegaan.

Het bevestigt maar weer eens dat ik meer verstand heb van levende dingen dan van dode. Wat een rotapparaten zijn het toch. Doe mij maar plantjes. Zoals deze artisjok. Volmaakt.

20131008-140846.jpg
Volmaakt. Artisjok uit eigen tuin.
Een gedachte over “Hij doet het niet

Reageer!

