Op cursus

Met bijna twintig man drie kwartier tijd voor een cursus presenteren. Dat belooft wat. O en daarna nog twee keer een uur cursus ‘Sociale media’ en ‘Elevator Pitch’. Ik verwacht er niet veel van. Drie keer niks lijkt me het.

De eerste sessie begint al vreselijk. De namen af om te kijken of iedereen er is. Er wordt gewezen naar de koffie. Schenk jezelf in. Geen warm welkom en geen rap begin. Het duurt wel even voor iedereen koffie heeft. Geen probleem, er druppelen nog steeds mensen binnen. En die moeten dan weer op het lijstje afgevinkt worden.

Als we eindelijk beginnen is het de bedoeling dat we lekker actief meedoen. Er zijn meer mensen zoals ik. Natuurlijk had ik me voorgenomen om de kat uit de boom te kijken. Maar voor ik het weet ontstaat er een geanimeerde discussie. Heel verschillende mensen geven voorbeelden en ik steek er echt wat van op. We zijn ook lekker geagiteerd over alle storingen. Het eerste kwartier tel ik er vijf. Nieuwe koffie, een meteropnemer, laatkomers, nieuwe suiker en melk. Alleen maar goed voor het wij gevoel, denk ik. Het is vast opzet.

Vooral de derde sessie komt er echt iets los. Allereerst weer een storing. We krijgen koek bij de koffie. Applaus. De deur blijft open staan. Het is nu echt warm.

Het duurt wel even voor het begrip elevator pitch is ingedaald. Wanneer doe je dat. Niet in de lift. Een elevator pitch kun je natuurlijk ook op een verjaardagsfeestje houden. Tegen de nieuwe vriend van tante Sjaan bijvoorbeeld. De eerste held vertelt droge feiten over zijn opleiding tot monteur. We geven tips en de tweede keer legt hij zijn hart in het verhaal en laat zijn ogen twinkelen. Hij krijgt een spontaan applaus.

Niet iedereen wil het proberen. Ik wel. Met mijn verhaal over mijn boek. Wat is het fijn dat iedereen direct enthousiast ook op de inhoud duikt. Ik geloof dat Nederlanders wel houden van boeren met passie. Ik krijg vier nieuwe ideeën voor mijn boek.

Aan het eind van de ochtend wisselen we gegevens uit. Onze linked in contacten worden met bijna 20 uitgebreid. Verrassend zo’n ochtend die veel meer oplevert dan verwacht.

20131009-091659.jpg
Pom heeft geen cursussen nodig. Altijd direct resultaat.
Reageer!

