Toeval bestaat niet

Toeval bestaat niet. Beetje dom gezegde. Ik kan me toch niet goed voorstellen dat alles van te voren gepland is en dat er iemand of iets ons leven, het leven, bestuurt.

En toch gebeuren er dingen precies op het juiste moment, als of het voor je klaar staat. Soms hele simpele dingen. Zoals gisteren de liefdadigheidsactie in Leiden. Ze geven een Gerbera en vragen een donatie. Ik houd er niet van. Is het wel betrouwbaar? Aan de andere kant, ik heb toevallig één Gerbera nodig. Komt dat even goed uit. Doen dus, dit goede doel. Zonder extra zoektocht heb ik de gewenste Gerbera.

Laatst gebeurde dat ook met het bezoek aan een vriendin. Ik moest en zou nu bij haar langs zonder concrete vraag. Toen ik er was, bleek ze bergen prachtige, krullerige, grijze schapenwol te hebben liggen. Laat ik die op dat moment net nodig hebben voor de wethouders van BurenToen.

En wat dacht je van mijn lijnactie? Mijn vriendin getuigde van de mooie resultaten die zij behaalde met het volgen van de Franse huisarts. Als ik er aan was begonnen zonder er ook over te schrijven op deze blog, was ik na een aantal weken afgehaakt. Maar toevallig zocht ik een onderwerp voor een blog. Lijnen is echt een ideaal onderwerp. Er zijn zoveel diëten…

Nu denk ik steeds, hoe schrijf ik op dat ik stop met lijnen? Niet dus. Ook nu, na drie weken stilstand ga ik gewoon door. En ik ga het winnen. Er is na dit weekend weer een onsje af…

Het werkt ook met mensen. Ik raak aan de praat met iemand over van alles en nog wat. Al pratende blijken we een gemeenschappelijke kennis te hebben die mij verder kan helpen. Daar had ikzelf nooit aan gedacht. Zo werkt toeval.

Toeval werkt als je je open stelt. Verwacht niets maar geef veel. Toeval komt vooral onverwachts. Toevallig.

20131010-175237.jpg

2 gedachtes over “Toeval bestaat niet

Reageer!

