How to write a world class paper

No words
No words necessary

Vandaag een dagje in de collegebanken. Hele mooie college banken. Het nieuwste gebouw in Wageningen. Orion. Een collegezaal die er uit ziet als een waaier en opgesplitst kan worden in heel veel kleinere zalen. De zaal is goed gevuld. Meer dan 300 man. Wie wil er niet leren een succesvol artikel te schrijven? Het grootste deel is student en verder wat docenten en mensen zoals ik. En een vriendin. Altijd in voor een gratis lesje beter schrijven.

De organisatoren zijn de Bibliotheek van de universiteit van Wageningen en Elsevier. Een uitgever. Het begint met een energiek verhaal van de rector magnificus over nut en noodzaak van publiceren. Niet alleen belangrijk voor de onderzoeker zelf, maar ook voor de universiteit. Als onderzoeker is het geciteerd worden of zelf citeren. Lijkt wel een beetje op het opbouwen van een sociaal netwerk. Als jij het goed doet, scoort jou universiteit ook beter.

De verhalen van medewerkers van Elsevier laten zien hoe belangrijk het wel niet is om vooral te publiceren in de bladen en op de sites van Elsevier. Op de een of andere manier kan ik er mijn aandacht slecht bijhouden. Na de zoveelste uitleg over hoe dat nu werkt, die score van het aantal keren geciteerd worden, ben ik daar wel klaar mee. Allemaal zeer waardevol, maar de uitleg had wel korter gekund.

Echt genieten is het als Marcel Dicke ons toe spreekt. ‘Wat is de boodschap van je artikel?’ Je moet de boodschap met één zin kunnen uitleggen, zodat ook je lezers begrijpen wat je wilt vertellen. Die zin is de leidraad voor je artikel en alles wat je erin gebruikt. Schrijven is schrappen. Hij heeft meer goede tips over het schrijven van een www artikel. What, who en where. Voor je begint met schrijven, moet je bedenken wie het wil lezen en welke bladen die lezer leest. Het lijkt zo vanzelfsprekend, maar als je naar het gemiddelde artikel of boek kijkt, dan lijkt die stap vergeten. Soms ook bij blogs.

Overigens geldt dat principe natuurlijk ook als je een verhaal houdt voor 300 man die willen leren hoe ze een goed artikel schrijven. Het is onduidelijk wat de een-zin-boodschap van de laatste spreker is. Teveel een mix van cijfers en concrete tips. En nog meer uitleg over de rating score van onderzoekers. Alle speakers hameren op het belang van goede content, maar ik krijg nu toch het gevoel dat het worden geciteerd veel belangrijker is. Zolang je niet wordt gelezen, besta je niet.

Ik zal het vandaag maar kort houden, dan wordt het meer gelezen. Geciteerd wordt het toch niet.

Advertenties

Reageer!

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s