Schrijven in de Hofhouding

Stom natuurlijk, om het bijzonder te vinden om te schrijven in de Hofhouding. Een van de vele redenen dat Buren tegenwoordig zo prominent aanwezig is op de sociale media, is dankzij al die schrijvers in de Hofhouding. Naast de actief twitterende hofdames denk ik daarbij ook aan de site waar je al het nieuws over Buren kunt vinden. Ik vermoed dat die site gewoon in de Hofhouding wordt geschreven onder het genot van een skuumkoppe of meer.

Nu schrijf ik ook in de Hofhouding. Een keer in de maand kun je intuïtief schrijven bij Hetty Clarisse. Het klinkt zwaarder dan het is. Of beter, je kunt het net zo zwaar maken als je zelf wilt. Het lijkt wel een beetje op schilderen. Je mengt de woorden alsof het kleuren zijn en er ontstaan nieuwe teksten die je niet zomaar zelf had bedacht.

Het begint heel simpel. Je trekt een kaartje met een woord en met dat woord schrijf je een aantal stukjes tekst. Ik vind het een beetje spannend, want ik heb geen zin in moeilijk gedoe. De woorden gaan over de herfst, het zal allemaal wel meevallen. Het woord dat ik trek is ‘kletteren’. De enige tekst die ik daarbij kan bedenken is vallen, van de trap kletteren. Nou dat hebben we dan direct gehad.

Je kunt natuurlijk ook schrijven aan de hand van een foto of afbeelding. Ik kies een mooi blauw figuurtje uit. Er lopen touwtjes op de hoogte van zijn armen. Is het een marionet die wordt bestuurd door de touwtjes? Of geven de lijnen aan dat hij niet alleen staat, maar in verbinding met zijn omgeving. Verzin het maar, het is leuk om het te proberen.

Een hele leuke oefening is spelen met woorden in een ‘elfje‘. Een soort gedichtje van 11 woorden met een speciale zinsopbouw. Het cijfer voor de regel geeft het aantal woorden per zin aan.

1 Blauw.
2 Lente geel
3 en zomers groen
4 kleuren samen in mooi
1 blauw.

Nooit gedacht dat het zo makkelijk is om te knutselen met woorden. Toch wacht ik nog wel even met de publicatie van mijn gedichten.

We eindigen met het afmaken van ‘open zinnen’. Volgens mij kan iedereen daar mee overweg. Je begint bijvoorbeeld met ‘Het schrijven …’ Zoals altijd geeft het schrijven van deze blog me veel plezier. Kom volgende maand meeschrijven. Clarisse zorgt dat je schrijft. En ik help je met het starten van je eigen blog.

20131018-202627.jpg

3 gedachtes over “Schrijven in de Hofhouding

  1. Leuk stukje, Margo. Klinkt erg origineel. De kunst is toch vaak om iets te verzinnen om over te schrijven, en dit soort oefeningen zouden moeten helpen, denk ik.

Reageer!

