Zwarte Pieten

Eigenlijk niet te geloven dat Nederland even alleen maar bezig is met het wel of niet zwarte pieten. We redden het niet met de redenatie van Mark Rutte: hij heet Zwarte Piet, dus hij is zwart.’ Alhoewel ik moet zeggen dat dat ook mijn eerste reactie is.

Nee, we moeten echt deze geforceerde discussie aangaan, onderzoeken waar Zwarte Piet vandaan komt en of er inderdaad sprake is van discriminatie. Wel jammer dat de tegenstanders het al weten. Natuurlijk is het discriminatie. Piet is het stereotype beeld van een zwarte man met zijn zwarte huid en dikke rode lippen. Hij is dom en is de knecht van Sinterklaas. Dat in de afgelopen jaren Sinterklaas is gereduceerd tot een lieve man die zonder zijn Pieten niet kan functioneren, dat zien de tegenstanders niet.

De enige persoon die ik zinnige opmerkingen vind maken is Rob Wijnberg van de Correspondent. Hij beschrijft heel mooi het ongemakkelijke gevoel dat je bekruipt in deze discussie. Je kan het namelijk niet goed doen. De motivatie van de tegenstanders is dat wij, ja, jij ook, discrimineert. Ik discrimineert omdat ik een Zwarte Piet wil. Bob Wijngaard beschrijft heel mooi hoe onzinnig het is om te denken in rassen. Er bestaan geen verschillen tussen mensen, genetisch stammen we allemaal af van dezelfde bron. Als je dit gelooft, kun je geen rascist zijn.

Natuurlijk zie ik ook wel dat er heel veel mensen verschillend behandeld worden. Er is wel discriminatie, tussen vrouwen en mannen, tussen blank en gekleurd, tussen jong en oud. Maar daar ben ik tegen. En ik probeer het zelf niet te doen.

Ik wil wel dat Zwarte Piet gewoon blijft. Ik zie geen kwaad in het leuke clowntje met een zwarte kop. Ik ben blank. En ik snap het echt niet. Ik krijg het verwijt dat ik geen begrip heb voor het leed wat met rascisme is verbonden. Bob Wijngaard beschrijft het precies: zwarte piet is geen rascisme. En verder niet meer zeuren.

20131024-084011.jpg
Mooie outfits van adviseur VN.
Reageer!

