Schilder een paard

Schilderen is net als schrijven een beetje magisch. Je pakt een plankje, gooit er wat verf op en met een kwast smeer je dat op je doek. De eerste keer lijkt het natuurlijk nergens op. Geen probleem, want dat hoeft ook niet per se. Je bent lekker bezig en als je op tijd ophoudt dan is het echt wel wat. En anders verander je er nog wat aan.

Het wordt pas spannend als je iemand of iets naschildert. Lijkt het? Daar draait het allemaal om. Eigenlijk vind ik het niet zo heel erg belangrijk dat het lijkt. Natuurlijk is het wel handig. Dan kijken mensen je met meer respect aan. Wat ik veel belangrijker vind, is of het leeft? Als ik een schaap teken, dan wil ik dat je zin krijgt om dat schaap te aaien. Als ik een kip teken, dan moet je hem zien azen op een worm. En als ik een paard teken dan wil ik dat je smelt voor zijn edele uitstraling. Als het een edel paard is.

Gisteren heb ik een edele Fries geschilderd. Een frêle Fries. Ik ben erg tevreden. Misschien klopt er wel van alles niet. Maar ik heb haar gezien, en dit is hoe ze er uit ziet!

Laat maar horen wat er allemaal fout is aan deze stoere Friezin. En graag ook wat er goed is.

20131029-175054.jpg
Friese dame

 

Reageer!

