Herfstige stormen

Windhoos in Wijk.
Hier al bijna weer opgelost.

Geen twijfel mogelijk. De herfst is begonnen. Zondag start met stralend wandelweer. Dankzij de harde wind lukt het de wolken niet de zon te verbergen. Als ik mijn rondje ren, kom ik heel wat wandelaars tegen. Genietend van de steeds veranderende Hollandse luchten.

De hele dag door blijf het druk in Buren. Uitwaaien kan blijkbaar goed in ons mooie stadje. * En daarna even opwarmen in de Hofhouding *. Ik geniet van gezinnetjes met pubers. De ouders vrolijk voorop, de kinderen mopperend volgend. Blijven doen. Ons lukt het niet meer. Han heeft een goede smoes. Max is er niet eens. Het is examentijd dus er moet gestudeerd worden. Terwijl even uitwaaien verfrist en ruimte geeft in je hoofd. Daarna kun je er weer voor uren tegen. Tsja. Ik kom uit de stad en zie de luxe van onze Betuwse dijkjes. Zij zijn hier geboren en snappen niet dat het luxe is als dat bij jou om de hoek is.

Han moet weer op tijd naar Eindhoven. Ik breng hem rond drie uur naar de trein. Snik. Terug rijdend op de dijk naar Buren zie ik een vreemd aanhangsel onder de wolken. Een echte windhoos blijkt later. Veroorzaakt heel wat schade in Wijk. Indrukwekkend om te zien.

Het blijft kermis in de lucht. Om vijf uur barsten de dreigende wolken open. Het hagelt stenen zo groot als knikkers. De straten zijn even wit. Geen twijfel mogelijk. De eerste aankondiging van de winter. Persoonlijk vind ik dat nog een beetje vroeg.

Het hagelt knikkers, de straat is wit.
Het hagelt knikkers, de straat is wit.
Reageer!

