Slow friday

20131115-184234.jpg
Pom geniet van de Jotul houtkachel.
Het hele huis is warm terwijl de thermostaat op 16 staat.

Dat is nu even jammer. Vrijdag is het het mooiste herfstweer dat je je maar voor kan stellen en ik zit de hele dag achter de computer. De meeste mensen die aan het werk zijn, zullen hetzelfde gevoel hebben: ‘Kon ik er maar meer van genieten’. Zo’n mooie dag vliegt voorbij als je binnen zit.

Oké, natuurlijk heb ik wel even een wandelingetje gemaakt tussen de middag. Lekker langs onze eigen winkels, de slager, de bakker, zodat we vanavond ook wat in huis hebben als een of twee zonen mee eten. Als ik boodschappen ga doen, weet ik niet voor hoeveel mensen ik vanavond moet koken. Ik hoop natuurlijk op veel, dus het wordt een pan pasta saus. Altijd genoeg. Inmiddels weet ik dat er een thuis komt. Gezellig. Nu de tweede nog. Wat dat betreft verandert er vast nooit wat. Het is altijd feest als de mannen thuiskomen.

Het is een lazy friday afternoon. Dat merk je aan alles. In ieder geval aan de kat. Die is echt zo slow. Ligt al de hele middag in een bakje in de warmte van de houtkachel. Als ik de saus maak, zit ze natuurlijk ook in de keuken, achter me. Inmiddels heeft ze afgeleerd om op de grond te blijven zitten, dat levert steevast een schop (per ongeluk en nee, niet zielig, moet ze daar maar niet gaan zitten) en een struikel partij op. Tegenwoordig zit ze op een kruk. Veilig uit de loop, wachtend op een restje vlees.

Het is koud buiten, de kachel is aan. Dat is mooi, want dan kan ik de saus lekker langzaam (slow) laten sudderen. Hoe zo slow? Ik moet het vuur in de kachel temperen, anders brandt de saus aan.

20131115-184206.jpg
De pasta saus moet lekker lang zacht pruttelen,
Dat kan op de Jotul houtkachel. Echt slowfood.
Reageer!

