Lekker dagje buiten

Oog in oog met een buizerd. Dat gebeurd niet elke dag. Jagend op een paal langs het weiland. In de auto gaat het te snel om een foto te maken. Jammer. Misschien een mooi plekje om te rennen voor de volgende keer? De dag is in ieder geval goed begonnen. Ik rijd achter de files aan naar Egmond. Op zoek naar een schaapskooi. Pas als ik er bijna ben, kijk ik meer in het rond. Dom, want het is mooi in de duinen. Of is het duin? Ik heb er niets van gezien.

De schaapskooi zie ik niet liggen. Zoveel huizen zijn er niet aan de laatste weg langs het duin. Ik verwacht wel dat de schapen in het duin zelf staan, misschien moet ik toch een zandweggetje op. Ik houd een fietsster aan, zij weet het niet en raadt me aan om aan te bellen. Dat doe ik bij een huis net op de overgang van de ene naar de andere weg. Een vrouw van 70+ doet open. ‘Nee, schapen, dat weet ik niet. Maar die straat is ook om de hoek. Daar zal nummer 5 toch wel gewoon zijn?’

Ik kijk nog eens op de routeplanners en ga toch maar het weggetje van de camping in. Daar staat een oude varkensstal vol met schapen. De camping eigenaar begroet me en laat me binnen als ik vertel dat ik toestemming heb van de herder foto’s te maken. De rest van de dag heel veel schapen gezien en schapen verhalen gehoord. Stof tot schrijven.

Vrijdagavond eten we met een vriend en bespreken we de oorzaken van de crises en de wijze waarop de meeste bedrijven moeite hebben om mensen te ontslaan wat meestal leidt tot de teloorgang van het hele bedrijf inclusief werkgelegenheid voor allen. Bij de derde fles zijn we er uit. Het wordt echt niets in Nederland. Hoe kan het toch dat de Tweede Kamer leden over hun eigen salaris en wachtgeld regeling beslissen. Makkelijk mopperen op landen met hun corruptie en ondoorzichtige schaduw economie. Wij verkwanselen onze belastingcenten gewoon open en bloot.

20131123-131546.jpg

Reageer!

