Teleurgesteld in de krant

In de wolken.
In de wolken.

Natuurlijk, wat de krant schrijft, moet je met een korreltje zout nemen. Als je echt iets afweet van een onderwerp en er staat een artikel over in de krant, dan schuurt het altijd wel een beetje. In grote lijnen klopt het, maar als jij er over zou schrijven, zou het een heel ander verhaal zijn. In ieder geval langer zodat je alle kanten van het probleem kan laten zien. Een krant wil helemaal geen lange verhalen en eigenlijk ook niet alle kanten van een verhaal laten zien. Maar dat is een ander verhaal.

Als je een email van de krant krijgt, dan kan je er toch wel vanuit gaan dat het klopt? In oktober vroeg het NRC om verhalen over verdwalen voor de bijlage in het weekend van 9 november. Die week was ik ‘verdwaald‘ met een vriendin en daar had ik over geschreven. Leuk om het verhaaltje in te korten (wordt het alleen maar beter van) en op te sturen. Al snel kreeg ik een nietszeggend mailtje.

Geachte heer, mevrouw,

Hartelijk dank voor uw reactie naar aanleiding van onze oproep. De redactie van NRC Lux heeft al een heel aantal inzendingen ontvangen.
Zoals in de oproep stond, zullen wij de resultaten in Lux van 9 november publiceren met een lofzang van John Jansen van Galen op het verdwalen.

Vriendelijke groet,
X
NRC Lux

Wel of niet geplaatst, dat wilde ik weten. Maar dat stond er niet in. Overigens stond er helemaal niets in de krant over verdwalen in het bewuste weekend. Een paar dagen na de negende kreeg ik weer een email van de redactie.

Geachte heer, mevrouw,

Hierdoor kan ik u laten weten, dat wij het verhaal over verdwalen met de lofzang van John Jansen van Galen in NRC Lux van 23 november zullen publiceren. Onze excuses dat wij u daarover niet eerder hebben bericht.

Nogmaals dank,
Vriendelijke groet,
X
NRC Lux

En nu werd ik helemaal blij. Ja, ik kom erin. Spannend. Maar helaas, ook op 23 november staat mijn verdwaal verhaal niet in de krant. Hevig teleurgesteld. Wat is er aan de hand? Als ik de emails nog eens nalees, staat er ook nergens dat mijn verhaal wordt geplaatst. Ze plaatsen ‘het verhaal’. En welk verhaal daarmee bedoeld wordt laten ze in het midden. Niet dat van mij, blijkbaar. Kijk, dat doen kranten dus. Ze schrijven niet de hele waarheid, zodat het past bij wat je zou willen. Ik wil in de krant, dus lees ik dat.

Reageer!

