Schrijven is schrappen

No words
No words
Ondankbaar werk, schrijven. Je zet jezelf achter de laptop of een typemachine en knalt vellen vol met woorden. Ik ben niet zo goed in halve zinnen. Al doet mijn blog anders vermoeden. Over elk woord is nagedacht en de zinnen moet foutloos zijn. Als ik dan een dag later weer tegen diezelfde tekst aankijk, wordt zomaar de helft geschrapt. Door mezelf.

Dat is het geheim van een schrijver. Een boek is echt niet in een keer af. Oké, er zijn vast mensen die alle redigeer werk in hun hoofd doen en wachten met schrijven tot het woord voor woord in volkomen perfectie uit hun vingers rolt. Ik geloof daar niet zo erg in. Meestal is het een worsteling van schrijven en herschrijven. Ondankbaar werk, want als je eraan begint, weet je al dat je minstens de helft gaat schrappen. Zo ken ik een schrijver, Donna Tartt, die ongeveer tien jaar over één boek doet. Maar dan heb je het ook over echte boeken.

Overigens houdt me dat niet tegen. Integendeel. Het maakt de drempel lager. Het is echt net als met schilderen. De eerste versie is de onderlaag en mag best een beetje fout zijn. Daarna wordt het immers nog minimaal drie keer overgeschilderd? Misschien is een keer al genoeg, maar laat je dat niet weerhouden. Alleen bij aquarel ligt het een beetje anders. Alle volgende lagen zijn doorschijnend, dus wat er de eerste keer op staat, blijf je zien tot op het laatst. Ook dan is het niet erg als het niet helemaal klopt. Tenzij je dat zelf erg vindt.

Dus ben ik nu al dagen aan het spuien. Mijn eerste herder verhaal wordt echt heel leuk. Het eerste hoofdstuk. Ik kan niet wachten om het te delen met het ‘slachtoffer’. Maar voorlopig moet ik eerst nog wat schrappen.

Reageer!

