Zwanen in het veld

Trotse ouders met gezin.
Trotse ouders met gezin.

Ze zijn er nog, familie Zwaan. Ik zou werkelijk niet weten of ze de hele winter in de Betuwe blijven. Het lijkt er wel op, want ze zijn er nog steeds. Als ik ’s morgens ren, liggen ze meestal verspreid in een weide. Beetje gras eten en een beetje poetsen. Inmiddels zijn de jongen net zo groot als de ouders en beginnen sommige steeds meer witte veren te krijgen. Nog even en ze zijn echt volwassen.

Als ik ’s middags ren, zwemmen ze in een van de vele sloten. Ik zie ze meestal niet. Meestal loop ik wat dromerig voor me uit te staren. Rennen is voor mij het ideale moment om een beetje voor me uit te denken. Vooral als ik worstel met een zin of een idee, dan komt dat tijdens het rennen vanzelf in de goede vorm. Dus let ik niet op zwanen. Maar af en toe zie ik ze wel en laatst schrok ik. Mijn familie zwaan had toch ooit zeven jongen? de laatste tijd vijf. Minimaal. En nu zag ik er maar vier. Nooit gedacht dat er nog serieuze bedreigingen zijn voor zulke grote jonge zwanen.

Van de week kwam ik achter de oplossing van dit raadsel. Er zijn er twee. Iets verderop woont een familie zwaan met vier jongen. Blijkbaar zwemmen die af en toe door het territorium van mijn familie zwaan. Dit keer lagen beide families met ongeveer een halve kilometer ertussen op een weiland te rusten. Gelukkig, ze leven allemaal nog. Tenminste. Ze moeten de winter nog overleven. En daarna worden ze het ‘huis’ uitgezet. Het zou nog weleens druk kunnen worden in onze regio.

20131129-180404.jpg
Mijn familie zwaan aan het sudderen in de wei.
Reageer!

