Slow cooking

Het is de omgekeerde wereld. Ik ga stoofvlees klaar maken dus moet de kachel aan. Het is buiten flink herfstig, dus is het goed dat de kachel aangaat. Het hele huis warmt er van op. Echt nodig is het niet. Vandaag wordt er niet gestudeerd of geschreven in de eetkamer. Het is een echte rommeldag.

Ouderwets draadjesvlees in een modern jasje. Meestal ben ik te ongeduldig om stoofvlees klaar te maken. Het rundvlees moet minimaal twee en een half uur stoven. En eigenlijk ook nog eerst een paar uur marineren. Ondanks dat ik zaterdag zeeën van tijd heb, heb ik het zondagmorgen pas in de citroen met kruiden gezet en om 3 uur staat het op het vuur van de kachel. Samen met de stoofpeertjes. Beide hebben minimaal drie uur nodig. En dat krijgt het. We eten pas na zevenen.

Wat doen we verder met deze echte zondag. Onze jongste gaat al op tijd terug naar zijn eigen huis. Zo zeggen wij het natuurlijk niet. Het is zijn ‘kamer’. Maar je merkt aan alles, dat hoe graag ze ook nog in Buren zijn, hun eigen plekje, hun zwaartepunt steeds meer in Eindhoven komt te liggen. Zo was het ook toen wij jong waren. Onze oudste heeft bovendien een vriendinnetje. Dit hele weekend is hij bij haar thuis.

Zodra vader en zoon in de auto stappen, ga ik het huis uit. Geen zin om nog extra te voelen hoe leeg het huis is. Lekker wandelen in het herfstige Buren. Ik breng een potje stroop naar vrienden. Het is voor de helft gemaakt van hun peren. Ik tref mijn vriendin alleen thuis, aan het werk. Genietend van de rust. Haar kinderen zijn iets jonger, maar het duurt natuurlijk niet lang meer voor ze hetzelfde mee gaan maken. Een dochter is bij de familie van haar vriend en de ander aan het sporten. Vaders rijdt. Ze zegt dat ik blij mag zijn dat ze nog zo vaak thuis zijn, maar snapt het wel. Je gunt je kinderen de hele wereld. En toch wil je ze ook heel graag lekker thuis. Met zijn allen rond de tafel. Het gaat dit jaar gelukkig nog wel een paar keer lukken. Zeker met Kerst.

Eten hebben we vandaag genoeg. ‘Voor een heel weeshuis’, zou mijn moeder zeggen. Met zijn tweeën kunnen we hier nog wel tot halverwege de week mee toe. Ook makkelijk.

Recept stoofvlees.
Voor het lekkerste stoofvlees is het misschien wel belangrijk om goede kwaliteit vlees te kopen. Als je echter het vlees klein snijd, een paar uur met citroen, olie en kruiden marineert, en daarna lekker lang laat stoven, wordt zelfs een schoenzool lekker zacht. Vraag je moeder hoe zij het vlees vroeger kruidde, of probeer gewoon wat. Dit keer geen laurier en kruidnagel. Ik mix graag wat smaken door elkaar die je misschien normaal niet snel mengt. Koekkruiden met ketjap, peper en zout. Indische smaken. Ik heb het nog niet geproefd, maar mijn zoon vond het alvast heerlijk ruiken.

20131208-192048.jpg

2 gedachtes over “Slow cooking

Reageer!

