Precies de goede woorden

Je bent een engel
Je bent een engel

Vandaag weet ik het niet goed. Waar ga ik over schrijven? Over de kerstboom misschien. Dat we er al een hebben. Van een kleine kerstbomen verkoper uit de buurt. Geen idee waar de boom vandaan komt. Uit eigen aanplant of opgekocht? Ik heb het niet gevraagd. Er is heel veel keuze, maar dit jaar houden we het simpel. Kluit hoeft niet, na de Kerst gaat de brand er in. Duurzaam is leuk, maar met een kerstboom is dat toch echt behelpen. Alleen als je hem buiten laat staan is er een goede kans op overleven voor de boom. Dus hij moet vooral betaalbaar zijn, met een beetje volle peervorm ben ik al tevreden. Ik loop naar binnen en bij de eerste drie bomen zit ook mijn boom. Zo snel is het nog nooit gelukt om een kerstboom te kopen.

De verkoper is ondertussen in gesprek met een mevrouw die een echte Nordmann wil. Zij wel. Ik wijs op mijn boom en de verkoper pakt hem vast. Met mijn – niet zo heel erg grote – boom loopt hij de hele tuin door om mevrouw de Nordmann sparren te wijzen. Heerlijk. Ik hoop voor hem dat dat lukt.

Het kan ook anders. Als je bij de grotere tuincentra een boom koopt, krijg je een boom inclusief verhaal. Waar de boom vandaan komt, hoe oud hij is, een soort geboortecertificaat. Vast heel erg verantwoord en duurzaam.

Ik heb nu dus een mooie niet zo grote boom die waarschijnlijk binnen drie dagen zijn eerste naalden al laat vallen. Heerlijk zo’n groen tapijtje onder de boom. Dat hoort bij Kerst. Als de boom niet te dicht bij de deur staat, zodat we er niet steeds tegen aan stoten, gaat hij januari makkelijk halen. Ook zonder geboorte certificaat.

Vandaag was ik van plan om te schrijven over woorden. Ik heb er vandaag zelf een paar duizend geproduceerd en ook weer de helft van doorgestreept. Het is moeilijk om een goede tekst te schrijven. Het is meer structureren en schrappen dan produceren. Laatst kwam ik iemand tegen op twitter die het wel heel goed kan.
Ze gebruikt precies de goede woorden.

Dit is van haar:

weinig wol

mijn hoofd gesponnen
boven kale wervels

weinig regels
voor veel noodzaak
werk dat wijder loopt

voor een muts
moet ik minderen

Reageer!

