Een boek schrijven is een ding.

Het is eigenlijk best wel ingewikkeld. Een boek schrijven. Het is niet alleen maar stukkies schrijven. Alleen maar stukkies schrijven is geen probleem. Die stukkies moeten een geheel vormen. Een wat? Een geheel. Het moet een spannend verhaal worden. Of een bepaalde tijdlijn hebben. Of een bepaalde samenhang. Pfff. Mag het niet gewoon leuk zijn? Gewoon leuk wordt saai. Net als met een blog moet er een soort lijn inkomen. Een cliff hanger die je van de ene bladzijde naar de andere trekt. Hm. Ik weet het niet. Wat als het nu gewoon een boek wordt met totaal verschillende verhalen die allemaal voor zich leuk zijn. Is dat niet genoeg? Met allemaal even spectaculaire foto’s. Dat lijkt me eigenlijk wel voldoende.

En als je dan al die verhaaltjes en foto’s verzameld hebt, dan wordt het een boek. Wanneer je tenminste ook nog even alles ‘opgemaakt’ hebt. Je weet wel, plakken en knippen, zodat het er leuk uitziet. Vormgeven. Maar dan wel zo, dat de drukker er wat mee kan. Dat niet op het laatst nog wat regels verspringen, want dan klopt er niets meer van.

Als de vorm perfect is, kan het gedrukt worden. Maar hoe? Weet je wel hoe duur drukken is. Want met al die mooie foto’s moet het wel kwaliteitsdrukwerk zijn. Een mooi boek druk je niet zomaar. Dat kost goud geld. En hoeveel boeken wil je dan hebben? En waar laat je ze? Hoe verspreid je ze? Ik wist niet dat het zo makkelijk is om vragen te verzinnen waar je niet een twee drie antwoord op hebt.

Dus een boek schrijven is een ding. Een boek uitgeven een heel ander ding. Ik ben naarstig op zoek naar de beste manier. Als iemand ideeën heeft, dan houd ik me zeer aanbevolen. Voorlopig ben ik gelukkig nog aan het schrijven. Het tweede hoofdstuk is af. In concept. Het kan nog helemaal anders worden, maar voorlopig ben ik tevreden. Nu de herder nog.

Boeken over schapen. Die zijn er zat.
Boeken over schapen.
Die zijn er zat.

 

6 gedachtes over “Een boek schrijven is een ding.

  1. Als je verwacht dat je meer dan 1000 exemplaren gaat slijten, dan moet je een goede deal maken met een drukkerij. Als je niet boven de 250 gaat komen, dan is printing on-demand minder kostbaar en veel flexibeler met bijbestellen. Dergelijke POD-bedrijfsjes kunnen ook de de verspreiding en bijvoorbeeld een persbericht in vakbladen regelen.

    Het lastigste is dus om na te gaan of er vraag is naar je boek.

    Zelf ben ik ooit benaderd door zo’n POD-bedrijfje voor het in boekvorm uitgeven van m’n afkortingenlijst. Die hoefde ik dus niet meer te schrijven, maar was er al. Afhankelijk van de lettergrootte circa 200 kantjes. Ik heb niets met copyright en wil al helemaal niet dat informatiedelen ten kostte gaat van copyright. Dus sprak ik met de man af dat hij het zelf uit mocht geven, maar dat mijn lijst ook (en veel beter) doorzoekbaar op het internet zou blijven staan. Daarbij schatte ik dat misschien maar 20 boeken verkocht zouden worden, omdat dergelijke zaken in een boek zonder zoekknop erg uit de tijd is. Daarbij kan ik op het internet blijven aanvullen en met een boek is dat erg lastig.

    Hij is er niet aan begonnen. Een jaar later bracht Van Dale een afkortingenboek uit. (Zij hadden daarvoor wel erg vaak mijn website bezocht.) Het bevatte minder dan de helft van m’n afkortingen. 2 jaar later ging ik hier naar de grootste regionale boekhandel. Ze hadden er wel 2 verkocht. 😉

  2. Klinkt bedroevend. Goed dat je het zelf niet hebt aangepakt. Alhoewel… Als je zelf ook je energie in de promotie had gestoken, was het misschien helemaal anders gelopen. Ik hoop de eerste slag te slaan op de Dag van het Schaap. Als dat goed gaat, dan kan ik de wereld wel veroveren!

Reageer!

