Elke dag wat

Duitse Staander op bezoek
De eerste dag zijn de overbuurmeisjes op bezoek. Als ze even wachten komt de hond tegen ze aan staan.

De wonderen zijn de wereld nog niet uit. Wij willen heel graag weer een nieuwe hond. Maar niet zomaar een hond. Eigenlijk zijn we op zoek naar een hond die we eerder hadden. Een lekkere eigenwijze wildebras die er stoer uitziet en dat ook is. We hadden een Griffon. Lijkt sprekend op een Duitse Staander draadhaar. En nu hebben we een Duitse Staander draadhaar. Lijkt sprekend op een Griffon. Ik ben verliefd vanaf de eerste seconde. En het leuke is, dat zijn we allemaal. Zelfs Griet.

Hoe kom je aan een hond? Ik vind het niet gemakkelijk om zomaar op marktplaats te struinen. Vooral een oudere hond kan al van alles meegemaakt hebben. Wat als het dier al zo misvormd is, dat de katten het moeten ontgelden, of erger, er niemand meer zomaar even aan kan  komen lopen? Allemaal heel verstandige overwegingen, totdat je toevallig tegen een superleuke wildebras aanloopt die niet te handhaven is in zijn -nog-maar-een-paar-maanden-oude- thuis, omdat hij de baas wil spelen over de hele roedel honden. Op een regenachtige dag raak ik aan de praat met zijn baasje. Ze raakt niet uitgepraat over de super lieve hond. Maar…  Al snel begrijp ik dat deze Bombaaj-look-a-like wel een lieve hond is voor mensen, maar dat het met de honden in huis minder gezellig is. Het leek allemaal zo goed te gaan, totdat de baas-hond overleed. De oudere honden pikken het gezag van de ‘nieuwe’ niet en nu moet het gezin elke dag opnieuw proberen de honden uit elkaar te houden. Ik begrijp het probleem. Ik verwacht er weinig goeds van, maar vraag haar om mij te bellen als ze besluit om de hond weg te doen.

En nu hebben we dus een derdehands hond. Super lief. Is vanaf de eerste seconde dik bevriend met Griet. Die denkt vast dat Bombaaj terug is… Pom is minder te spreken over onze keuze. Ze heeft nog niet door, dat ze alleen maar hoeft te blazen om de hond af te schrikken. Vooralsnog mijdt ze het in een ruimte, in een huis zijn met de hond. En wij moeten helemaal weer wennen. Hoe doe je dat ook al weer? Laten wennen? De eerste week gebeurt er elke dag wel iets waaruit blijkt dat deze hond een heel eigen karakter heeft. Mevrouw is drie jaar, heel nieuwsgierig en eigenwijs, maar ook totaal niets gewend. Ze schrikt van alles en heeft een enorme zin om te jagen. Ook op de kippen in onze tuin,

Als ik wil, kan ik elke dag een verhaal schrijven over deze ondeugende nieuwe huisgenoot. Morgen zal ik vertellen hoe ze heet. Want dat weten wij ook pas na een dikke week….

Kat en hond op de Aalsdijk
Wandelen op de Aalsdijk. Natuurlijk loopt Griet mee.
3 gedachtes over “Elke dag wat

Reageer!

