Leuk om te lezen

Het blijft elke keer weer spannend. Je plaatst een blog en je hoopt dat mensen het lezen. O ja, je hoopt ook dat mensen reageren. Dat laatste gebeurt bijna nooit. WordPress helpt natuurlijk ook niet echt. Je moet je ziel en zaligheid bloot leggen om een berichtje te mogen achterlaten. Maar ook al zou dat niet zo zijn, mensen denken van alles, maar ze schrijven het niet snel op. Jammer, want niets is zo leuk als feedback. Hoeft echt niet alleen maar positief te zijn. Alhoewel dat wel het leukste is. Voor de zekerheid heb ik een ‘reactieformuliertje’ bijgevoegd. Probeer het! Je krijgt altijd een reactie.

Hoeveel mensen je blog lezen is zeer wisselend. Het begint met een pakkende titel en zorgen dat deze wordt gelezen. Bijvoorbeeld door het te melden op Facebook of twitter. Of het werkelijk wordt gelezen hangt van nog veel meer factoren af. Heb je mensen voldoende nieuwsgierig gemaakt? Als ik schrijf over mensen in mijn eigen stad, dan heb ik veel lezers: iedereen kent elkaar en wil graag meegenieten. Bijvoorbeeld het running dinner. Alleen al het aantal deelnemers beloofd een groot aantal lezers en dat is meer dan waargemaakt.

Of je schrijft over een favoriete herder. Als hij dat ook deelt op zijn (facebook)site, dan komt het wel goed en lezen veel meer mensen met je mee. In dit geval inderdaad heel veel complimentjes, maar helaas ook nu geen enkele reactie op de site.

Overigens moet je ‘leuk’ schrijven niet verwarren met over iets leuks schrijven. Laat het onderwerp voor zich zelf spreken. Dat is ook de tip van Wouter Klootwijk. Als je over iets leuks schrijft, wordt het vanzelf een leuk stukje. Dat is mijn persoonlijke doel. Als ik iets leuk vind om over te schrijven dan schrijf ik daar een (kort) stukje over. En nu maar hopen dat het zo leuk is dat het naar meer smaakt.

Reageer!

