Olijf meets egel

Het is vast de allereerste keer. Uit de tuin klinkt hoog, paniekerig geblaf. Het is meer huilen. Het is donker, ik zie niets als ik buiten kom. Olijf springt heen en weer, maar waarmee of waarom kan ik niet zien. Ze jankt nog steeds. In het donker stap ik op iets dat prikt. Ik grijp de hond vast en als het licht eindelijk aan is, zie ik een egel in haar bek. Ze is niet wijs! Gelukkig laat ze los als we haar laten schrikken. De naalden zijn scherp, mijn teen en mijn duim bloeden. Ik ben geprikt. Olijf is helemaal dol en wil de egel weer grijpen. Prikt het bij haar niet?

Olijfje is drie jaar oud, maar blijkbaar had ze nog niet eerder een egel ontmoet. De meeste honden hebben heilig ontzag voor de stekels, Olijf niet.

Een half uur later zit de egel een halve meter verder zwaar te hijgen. Het klinkt als een bejaarde roker, gelukkig is dat normaal bij egels. Hopelijk schrikt dit het beestje niet af om onze tuin te bezoeken.

Wie leert het snelst?
Olijf heeft nog twee keer een spannende ontmoeting met een egel. De laatste keer zijn wij er helaas niet bij. Olijf heeft feestgevierd met het beestje. In de tuin zijn twee gaten gegraven. Vast de plek waar de egel wormen aan het zoeken was. Onze gang ligt vol met modder en er ligt een balletje. Een egelballetje. Helemaal vol met modder. Ook dit keer sukkelt het dier hijgend en puffend weg als we haar buiten bereik van Olijf op het tuinpaadje zetten.

Ons wacht nog een leuke verrassing als we het licht in de gang aandoen. Olijfje was kennelijk vergeten dat we niet thuis waren en heeft ons gezocht. Rond alle deurknoppen staan op de deur en de muur zwarte afdrukken van haar poten. 7 deuren. Wat fijn dat we al een beetje van haar houden…. Het heeft echt geen zin om boos te worden op zo’n vrolijke druif.IMG_0453.JPG
De egel mijdt na deze laatste ontmoeting onze tuin. Duidelijk slimmer dan ons hondje.

2 gedachtes over “Olijf meets egel

Reageer!

