Misverstandje

Niet te snel ja zeggen. Dat leer je vanzelf als je aan de telefoon de vriendelijkste vragen krijgt. Vooral als het over energieverbruik, zorgverzekeringen of hobby’s gaat. Onze oudste vond het een tijdje leuk om op internet overal op ja te drukken. Daar kregen wij vooral spijt van. Elke avond ging de telefoon een aantal keren. Prime time rond acht uur, het moment dat het hele gezin naar het journaal keek. Elke keer weer de vraag of de heer X thuis was. Als ik dan vroeg waarvoor ze hem wilde spreken, betrof het een uitvaartverzekering of een aanbod voor een leasecontract voor de een of andere auto. Het gesprek werd altijd snel afgerond als ik aangaf dat de betreffende meneer X slechts 13 jaar oud was. Gelukkig is het mogelijk om in ‘het bel me niet’ register aan te geven dat je geen marketingtelefoontjes wilt ontvangen. Onze oudste was tot zijn 18e gevrijwaard.

Zelf vind ik het niet zo heel erg als ik af en toe wordt gebeld. Een tijdje voelde ik me zelfs erg belangrijk als ik gevraagd werd enquêtes in te vullen over het nut van de Europese Gemeenschap of de lay out van een dagblad. Eenmaal in het systeem volgden vragenlijsten over allerlei producten. Natuurlijk doe ik mee. Mijn mening telt. Stoer. Ergens in die enorme vragenlijsten zit ook altijd een vraag of telefonisch contact naar aanleiding van de enquête gewenst is. Natuurlijk is dat niet gewenst. Maar helaas heb ik niet altijd in de gaten dat die vraag er tussen zit en default aangevinkt staat, zodat het net is of ik aangeef: ‘ja, dat stel ik op prijs’. Ook als die vraag er niet tussen zit, wordt vaak automatisch aangenomen dat je nog wel meer wilt weten naar aanleiding van een enquête. Er is eigenlijk weinig tegen te doen. Door ervaring wijzer geworden, mijd ik tegenwoordig de vragenlijsten en de enquêtes.

En nu gebeurd het ongelofelijke. Ik wordt gevraagd om mijn werk (schilderijtjes) aan te bieden als prijs voor de juiste oplossing van een puzzel. Het kost mij alleen de schilderijtjes. En bij de prijs en onder de puzzel  in het stukje ‘mede mogelijk gemaakt door’, wordt dan mijn naam vermeld. Leuk! De prijs kun je winnen door een puzzel op te lossen. Ik ben helemaal blij. Een weekend lang. Niemand gelooft dat het zo simpel is. Er zit vast een addertje onder het gras verstopt.

Ik kom er achter dat de stukjes van de puzzel advertenties zijn uit het blad. Slik. Zo’n advertentie kost een mals bedrag. Dus nu zit ik ineens vast aan een advertentie én het weggeven van gratis schilderijtjes? Wat een flauwe manier om advertenties aan te bieden. En het was zo’n leuk meisje dat me belde met het verzoek. Ik bedank voor de eer met een bozige e-mail. Mijn teleurstelling druipt ervan af.

Maar dan wordt ik gebeld. Het is een misverstand. Ik geef wat weg. En ik krijg er een stukje reclame voor terug. Met of zonder advertentie in het blad. Dan doe ik dus zonder. Want dat kan gewoon. Aan het eind van het jaar kunnen jullie mijn schilderijtjes winnen en als het meezit zien heel veel mensen wat een leuke schaapjes ik maak.

Fijn dat er nog misverstanden bestaan die zo simpel zijn op te lossen.

Bij het eerste telefoontje heb ik gevraagd hoe ze mijn schilderijtjes had gevonden. Dat is niet zo moeilijk. Via ‘Waar lopen de schapen?’ Ze zag dat het boek nog niet af was- anders was dat waarschijnlijk de prijs geworden. Maar de schilderijtjes zijn ook zeer welkom. Ze was al van plan om me te bellen, maar toen ze zag dat ik de vragenlijst (ja, toch weer gezwicht) over het blad wilde invullen, had ze direct de telefoon gepakt. Toch ergens goed voor, zo’n vragenlijstje invullen.

En zo ziet een van de tweeluiken eruit die je straks kan winnen.

Reageer!

