Niet alles gaat vanzelf

Koop het boek ter waarde van € 29,50 nu en krijg € 5 korting.
Call to Action.
Koop het boek ter waarde van € 29,50 nu en krijg € 5 korting.

Het is een uitdaging. Als je eenmaal uit je comfortzone bent gestapt en je hele hebben en houden op Facebook hebt gezet, dan wil je dat wel zo goed mogelijk doen. Samen met mijn zus spar ik regelmatig om een sprongetje vooruit te maken met onze websites. Helaas lukt dat niet altijd.

Er zijn veel internet goeroe’s. De meeste doen erg ingewikkeld. Dat is lastig, want moeilijk te volgen en misschien ook wel helemaal niet wat wij zoeken. Anne Raaijmakers en Maureen Mulder gaan de uitdaging aan om in de maand november elke dag een tip te geven over Facebook en dat werkt. Ze leggen elke dag in een paar minuten uit hoe je je ‘performance’ op Facebook kan verbeteren. Sorry voor de Engelse termen, dat is natuurlijk nergens voor nodig. De twee dames leggen heel goed uit hoe je met je bedrijf of project beter gevonden wordt, welke hulpmiddelen er zijn en waar je op moet letten. Erg aantrekkelijk. Binnen de kortste tijd hebben ze meer dan 2000 leerlingen, dus wij zijn niet de enige die dat vinden.

Aan het eind van de maand november ga ik er samen met mijn zus nog eens even voor zitten. Op de een of andere manier ben ik halverwege de cursus blijven steken. Er kwamen zoveel mailtjes langs… Elke dag een tip is wel te doen, maar eromheen is er ook nog het posten op Facebook en het kijken hoe je medeleerlingen het doen. Zo raak je makkelijk tijd kwijt.

Wat mij het meest triggert is de ‘call to action’. Ook wel: CTA of de oproep om iets te doen. Ik heb al vaker geprobeerd om meer interactie te krijgen met mijn lezers. Op de blogjes lukt het matig. Op Facebook privé uitstekend – als je je maar kwetsbaar opstelt. Maar verder niet echt. Terwijl het zo leuk is om reacties te krijgen. Positief is het leukst, maar negatief kan ook heel leerzaam zijn. En nog veel beter is het als mensen je bericht zo leuk vinden dat ze het delen. Je bereik groeit dan met sprongen.

Dus dat lukt eigenlijk al niet eens, mensen laten reageren of delen. Laat staan de volgende stap, mensen echt iets te laten doen. Het is de bedoeling dat het boek ‘Waar lopen de schapen?’ eerst verkocht wordt, voor ik het ga drukken. Dankzij deze crowdfunding wordt het boek mooier en betaalbaarder. Mijn zusje wil hetzelfde met haar boek over het verwerken van een miskraam. Maar we zijn er nog niet. Dus we gaan samen proberen de tips van Anne en Maureen te implementeren. In les 2 gaat het direct al over de oproep om iet te doen.

De mooiste plek voor de oproep om iets te doen is op de omslagfoto van je pagina (dus de cover van je Facebook pagina). Als je niet beter weet, plaats je een foto. Eventueel bewerk je hem met paint en zet je er nog een leuke titel op. Klaar. Nee, de dames sturen ons naar Canva. Via dat programma kun je je eigen omslagfoto maken met handige hulpmiddelen. En inderdaad, het is niet moeilijk om iets te fabriceren. Wel om het op te slaan. Na enige pogingen lijkt ook dat te lukken. En als ik dan eenmaal bezig ben, lukt het zelfs om een oproep voor actie erbij te plaatsen. Met link. Dat laatste is echt fijn.

Alleen hoe krijg je dat geheel ook werkelijk op Facebook geplaatst? Ik luister de lessen van Anne en Maureen nog een aantal keren af, maar het wordt niets. Op Facebook staat gewoon een plaatje. Met een oproep. Dat wel. Maar de link moet ik er gewoon zelf bijplaatsen. Erg jammer, het leek zo professioneel, maar dat is het niet.

Inmiddels zijn wij beide ernstig gedesillusioneerd en gefrustreerd. Al skypend zijn we anderhalf uur verder en nog steeds zonder resultaat. We nemen afscheid en gaan ieder nuttigere dingen doen. Ik probeer het nog één keer. Mijn zusje misschien stiekum ook? Het lijkt te lukken, maar nog steeds is het resultaat pover. Als ik even later mijn postvakje opschoon kom ik nog een nieuwe mail tegen van de dames. Weer een gratis aanbod voor een cursus Canva. Misschien toch nog maar een webinartje volgen…
"Iedereen

Klik hier voor meer informatie over leren schilderen.
En klik hier als je meer informatie wilt over het boek of als je het boek wilt kopen.

2 gedachtes over “Niet alles gaat vanzelf

  1. Geef het nog wat tijd. Volgens de kenners dan facebook en linkedin gebeuren die acties altijd meteen. Maar dan moet je wel een groot netwerk hebben. Jij hebt een zgn niche markt. Met andere woorden het is niet voor iedereen. Succes,
    Tineke

  2. Dank je voor je reactie. Het is soms ietwat frustrerend. Erover schrijven helpt enorm. Dan is alles ineens niet meer zo erg. vooral als het lukt om het op een vrolijke manier te beschrijven. Ik hoop dat schrijven voor jou hetzelfde effect heeft.

Reageer!

