2014 in vogelvlucht

Het is niet waar, zelfs wordpress geeft een overzicht van het jaar, weliswaar niet in beelden, dit keer in cijfers, maar toch. Facebook komt met zijn afgrijselijke, want automatische, jaaroverzicht met foto’s, Google maakt van de geüploade foto’s een filmpje en wordpress een analyse…. De sociale media denken dat wij het zelf niet meer kunnen, stilstaan bij het nu, voorzichtig terugkijken naar het jaar dat voorbij is en plannen maken voor volgend jaar.

Uit beleefdheid kijk ik op Facebook naar de jaaroverzichten van mijn vrienden. Als iemand zijn best heeft gedaan- en zelf de belangrijkste momenten heeft uitgepikt- is het best leuk om even mee te lezen. Dan is het een soort nieuwjaarskaart met sweet memory’s. Als je klaar bent, kun je pas weer weg als je je eigen overzicht hebt bekeken. Facebook wil graag dat je dit deelt. Maar als je pech hebt, zijn het heel veel foto’s van katten, honden en moestuinen. Tenminste, bij mij wel. Daar maak ik niemand blij mee.

Op google is het niet veel anders. Aangevuld met een varken op het spit. Wordt ook niet iedereen blij van. En dan nu wordpress. Natuurlijk is het wel leuk om even te kijken. Maar dan wel bij een ander. Een van de blogs die ik regelmatig lees is van Ben. Hij deelt zijn overzicht op Facebook. Een ervaren blogger die over van alles wat heeft te vertellen en inmiddels veel volgers heeft. Heel wat meer dan mij. Maar hij is ook al wat langer bezig. En hij deelt meer.Onder andere het wordpressoverzicht!

En wat valt dan op in de statistieken van Ben? Dat woensdag de dag is dat de meeste mensen een blog lezen. WordPress heeft zeker gemist dat Ben meestal een post publiceert op woensdag. Gek genoeg is dat dan ook meestal de dag dat de meeste mensen langskomen om te lezen. De kip en het ei…

Toch heb ik wel iets geleerd uit mijn eigen overzicht. Het lijkt erop dat ik het afgelopen jaar één keer een reeks posten heb gepubliceerd. Mijn langste reeks was twee dagen? Grappig, want ik weet zeker dat het niet zo was. Zo weet ik toch zeker dat ik in januari 2014 elke dag een blog heb gepubliceerd over de kunstwerken van de Burense jeugd, dankzij een project van de Synagoge. Het schilderij van Koen is het meest bekeken. Misschien dankzij de krachtige titel? Het verwoeste natuurgebied. De stukjes staan allemaal op dezelfde dag gedateerd, Ik heb ze wel op dezelfde dag geschreven, maar niet op dezelfde dag gepubliceerd.

En zo was er nog een week dat ik elke dag een post heb geplaatst. De week dat ik één jaar blogde, ook zo’n feit waar wordpress je aan herinnert. Je zou het eens kunnen vergeten… Die week her-postte ik mijn eerste blog: ezels, en de meest gelezen blogs in het eerste jaar. Met kop en schouders zijn dat de blogs over de hut in Buren. En zolang ik die maar blijf linken, dan blijft dat ook wel zo.

Ik leer hieruit dat ik niet altijd even handig in het ‘dateren’ van mijn blogs. Altijd even checken voor je post dus. En nog iets. Meer delen! Want pas als een blog op facebook of twitter wordt gedeeld, loopt het aantal lezers op. Een sterke titel doet de rest. Ik ben bang dat dit blog niet veel hits zal krijgen door de saaie titel. Weer een jaaroverzicht…

2 gedachtes over “2014 in vogelvlucht

  1. Maar jij hebt je overzicht helemaal zelf gemaakt. Dat moet ik anderen nog zien doen. Het is inderdaad waar; ‘men’ denkt dat we niets meer zelf kunnen tegenwoordig. Overigens moet je gewoon helemaal zelf weten of je je blog deelt of niet, toch? Ik wens je in ieder geval een fijne jaarwisseling en een goed volgend blogjaar!

Reageer!

