Wat is de vraag?

Het blijft bijzonder, zo’n oudejaarsavond, want de volgende ochtend word je wakker in een nieuw jaar. 365 dagen om nieuwe kansen te creëren, om iets te betekenen voor je naasten, om lief te hebben, om te stralen.

Ik vind elke dag een geschenk. Ik heb geen enge ziekte, ben gezegend met een lief en twee prachtige kerels als zoon. En als extra een super bijna-dochter. Alles gaat goed, maar elke dag realiseer ik me ook dat het niet altijd zo is, hoeft te zijn, hoeft te blijven. Carpe diem, pluk de dag,

Oud en nieuw vieren we meer dan dertig jaar met de clan. Studievrienden uit Wageningen. We worden oud. ‘Oeps’, zei ik dat? Ik ben een van de jongsten. Onze kinderen zijn bijna allemaal zo oud dat ze in hun eigen nieuwe ‘clans’ de jaarwisseling vieren. We hebben het over van alles. Niet alleen over vroeger, wel eventjes. Rommert Politiek is afgelopen week overleden. Een van de meest karakteristieke hoogleraren uit Wageningen. Hij heeft een onuitwisbare indruk achtergelaten door zijn houding naar ons als studenten.

Ondanks dat we niet uitgepraat raken, scharen we ons om de tv om Youp te kijken. De beste manier om het afgelopen jaar in het juiste perspectief te plaatsen. Ook een mooie graadmeter voor wie regelmatig tv kijkt. Youp maakt veel grappen waar ik het ontstaan van mee heb gemaakt. Ik zie nog hoe hij in elkaar kruipt bij de overgangverhalen van Ingeborg Beugel. Gelukkig heb ik het gênante momentje van Knevel gemist. Maar wel een ultiem voorbeeld van waar het allemaal omdraait in het leven:
Wat is de vraag?

Eerlijk gezegd weet ik het niet, wat de vraag is. Maar wel wat het antwoord is. Houd hoop en heb lief. En pluk de dag,

Mijn nieuwjaarswens:
Een nieuw begin, een nieuw geluid? Maak er iets van dit jaar en laat alle sprankjes hoop uitgroeien tot iets moois.

Margo

Een gedachte over “Wat is de vraag?

Reageer!

