Geluksroute in de Betuwe

Deelnemen aan de geluksroute? Wat is dat? Gewoon, iets leuks. Het is kinderen schminken op een zonnig plekje, met een gitaar onder de poort muziek maken of ontmoetingen creëeren. Iedereen kan en mag meedoen. De belangrijkste vragen voor de geluksroute zijn: ‘Waar word jij gelukkig van en wil je dat delen?’

Buren is een prachtig stadje. Het oude centrum, waar ik woon, is piepklein. Het staat vol met allerlei huizen, waaronder gelukkig ook nog heel wat authentieke. Van statige herenhuizen, arbeiderswoninkjes, oude schuren tot een enkele boerderij. Een dankbare plek om te wandelen en op een terras te zitten. In mijn ogen ook heel geschikt om een geluksroute te organiseren. Datzelfde kun je natuurlijk over meer steden zeggen. En daarom werken we ook samen. In Culemborg en Buren is op 30 mei 2015 de eerste geluksroute in de Betuwe, of beter in Rivierenland.

Na de allereerste keer dat ik iets schreef over de geluksroute, zijn er langzamerhand meer mensen die meedenken en zelfs meedoen. De eerste actieve geluksbrengers zijn er! Ze doen dingen die bij hun past, omdat het hun beroep of hobby is, en waar anderen van mee mogen genieten.

Het plan is om elke dag iets te doen waarvan de geluksroute groeit. Het lijkt wel een beetje op het schrijven van een boek. Daarvoor geldt ook dat ik elke dag iets doe, zodat het boek groeit. Voor het boek geldt dat ik vooral moet zitten en schrijven. Moeilijk hoor, voor zo’n bezig baasje als ik. Het lukt me echt niet elke dag om echt een hoofdstuk te schrijven. Ik word zo makkelijk afgeleid. Hebben anderen dat nu ook? Voor de geluksroute is het anders. Veel doe dingen. Dat is een stuk gemakkelijker.

Op Valentijnsdag een ‘gelukkig’ kopje koffie gedronken met een aantal mensen die mee willen denken en doen met de geluksroute. Ik ben een beetje sceptisch. Wie zouden er komen? Yvonne, want dat had ze beloofd. Maar verder? Gelukkig (!), we zitten al snel met zes mensen de leukste ideeën uit te wisselen. Toneel, kan dat ook? Natuurlijk kan dat. En mediteren, wandelen, masseren, schilderen, fotograferen. Er komt een ‘praatstoel’ in beide steden en een podium voor staande ovaties. We gaan dansen, samen eten, muziek maken…. Het bruist!

Het lastigst is om uit te leggen wat dat nou is, zo’n geluksroute. Het is van alles en het is niets. Het begint bij je zelf. Yvonne en ik willen Buren en Culemborg aan elkaar spiegelen. Samen optrekken om twee identieke programma’s op te zetten in twee prachtige stadjes. Vooral samen! Met jullie!

Er was een misverstand over het tijdstip. Om 14.00 komen nog een paar mensen langs. Nog meer ideeën en nog meer energie. De geluksroute in de Betuwe stroomt!

IMG_0521

2 gedachtes over “Geluksroute in de Betuwe

Reageer!

