Boeuf Bourguignon

Moeilijke naam voor een eenvoudig gerecht. Stoofvlees op zijn Frans. En toch durf ik dit gerecht niet zo maar te maken. Het vaak eten wij eigenlijk stoofvlees? Door de week zijn het meestal snelle pasta’s of gebakken vis. Alles moet snel, dus koken ook. Alleen in het weekend is er tijd om meer aandacht aan het bereiden van de maaltijd te besteden. Of als er eters komen. En zaterdag komen er 20 mensen eten.

Slow-cooking: koken met aandacht.

Less is more

Natuurlijk weet ik dat er weinig fout kan als je maar zorgt voor goede ingrediënten. Ik kook wel vaker ‘ingewikkeld’ vlees. Dus rundvlees met een lekker vetrandje, verse groenten en veel tijd is eigenlijk genoeg. Toch kijk ik eerst op google naar recepten: 80.000 hits. Of het niets is! Je zou er onzeker van worden. Je ziet vooral hoeveel verschillende ingrediënten je zou kunnen gebruiken. Maar pas op. Meer betekent niet altijd beter.

Boeuf Bourguignon voor twintig man


Bij een van de eerste recepten zie ik tomatenpuree staan. Wat een vreemde toevoeging. Waarom geen verse tomaten? Het recept kan wel wat vocht gebruiken, dus het is veel logischer om verse tomaten te gebruiken. Misschien is het voor de kleur: het vlees stoof je in rode wijn. Dat kleurt wel, maar niet zo sterk. Ik vind het genoeg.
Een ander voegt peterselie toe. In een gerecht dat minimaal drie uur pruttelt, komt peterselie niet echt tot zijn recht. Tenzij je het pas op het laatst toevoegt. Selderij is ook een veelgebruikte groente met haar specifieke smaak. Vaak wordt er ook peperkoek toegevoegd als smaakmaker (zoet en kruidig).

En zo zijn er wel meer ingrediënten die je  wel of niet kan toevoegen. Voor de echte Boeuf Bourguignon zijn alleen vlees,  wijn uit Bourgondië, spek, uien, champignons, wortels, kruidnagelen (niet mijn favoriet) en laurierblad nodig. Misschien een beetje zuur (tomatenpuree en/of azijn). En verder boter, olie en een beetje bloem. Een Française kiest waarschijnlijk liever rozemarijn en dille als kruid.

Rust in de keuken

Tijd is het belangrijkste ingrediënt. En juist daarvan heb ik niet zo veel. Pas vrijdag aan het eind van de middag heb ik genoeg rust om te koken. Ik combineer het koken voor ons tweeën met het voorbereiden van de boeuf. Wij eten die avond pasta met gebakken spek, uien en champignons. Dat is alvast een zorg minder!

Bij het recept dat mij het meest aanspreekt, wordt het vlees eerst gemarineerd. Oeps, dat kost nog meer tijd. Maar ik vind het wel een heel goed plan. Door de werking van het zuur in de wijn, wordt het vlees veel malser.

Dus het eerste wat ik doe, is het vlees, de wijn en de kruiden mengen en drie uur met rust laten. Als het spek is uitgebakken en de groente (uitgezonderd de wortel) in het spekvet met wat extra olie is gebakken, pas ik een natuurlijke pauze in. Het huis moet natuurlijk ook aan kant. Vervolgens bak ik het vlees.

Het allerbelangrijkste bij het bakken van veel vlees is om niet alles tegelijk te bakken. Ik heb een goede, grote pan, maar 500 gram vlees bakken is veel gemakkelijker dan 2,5 kilo in een keer. Er komt altijd veel vocht vrij bij het bakken: gooi dat niet weg, maar voeg het bij de marinade. Dan is het makkelijker om het vlees ook echt bruin te bakken. Verder wijst het zich allemaal vanzelf. Die avond staat de pan minimaal drie uur heel zachtjes te op het vuur en de volgende dag is het gerecht heerlijk op smaak.

Zorg dat de pan met saus niet kookt. Een lagere temperatuur geeft malser vlees.

Wat heb je  nodig?

Voor vier mensen heb je ongeveer 500 gram runderstoofvlees (bijvoorbeeld sukade lappen, hacheevlees, riblappen), 250 ml rode wijn, 1 ui, half bakje champignons, 1 wortel, 1 blaadje laurier,  takje tijm, 125 gram spek, 1 eetlepel bloem, zout, peper, 25 gram boter en olie. Door de lange bereiding, kun je met grote stukken werken. Het wordt zeker gaar.

Hoe maak je het?

Meng in een middelgrote kom het rundvlees, de wijn, tijm en laurierblad. Laat dit 3 uur marineren. Voor je het vlees bakt, laat je het uitlekken in een zeef. Bewaar de marinade. Werk vervolgens met tweee pannen.

Bak de spek in een braadpan ‘uit’ (dat betekent: lekker bruin. Het vet bakt uit het spek). Haal het spek eruit en bak de uien in het vet glazig. Haal de uien eruit en bak de champignons bruin.Voeg olie toe als dat nodig is.

Bak in een grote zware pan het vlees aan alle kanten bruin in wat boter. Strooi er wat bloem over en bak nog even door. Voeg vervolgens alle ingrediënten bij elkaar in een pan en voeg de marinade toe. Laat de pan met deksel minimaal drie uur zachtjes pruttelen. Voeg daarna eventueel nog wat peper en zout toe.

Wat eet je erbij?

Boeuf Bourguignon bevat per portie ongeveer 750 kcal, 50 g eiwit, 50 g vet en 25 g  koolhydraten. Een gevaar voor de lijn zijn vooral in de bijgerechten: aardappelen in de vorm van puree of frites. Als je liever lijnt, neem dan iets minder en kies voor gekookte aardappelen.
Topblogs

4 gedachtes over “Boeuf Bourguignon

  1. Ik houd ook zo van BB. en las kwijlend jouw recept. Ik marineer dit nooit. De tomatenpuree en een scheut azijn bij de kruiden toevoegen op het aanbaksel als het vlees even uit de pan is, daarna het vlees terug leggen en de deksel niet helemaal gesloten op de pan, is een Tip van mijn moeder 90 jr.
    In het voren maken en in porties invriezen, blijkt een heerlijke snelle hap als afwisseling.
    Volkoren rijst is ook een mooi bijgerecht.. Pepermolen onder handbereik voor de liefhebbers.

      1. oh. haha.. dan hoef je het niet te marineren. Het is om het vlees malser te krijgen. Ik zie het.. nou hier eten we verse preisoep met makreel.. kwijlt nog steeds.

Reageer!

