Zondag rustdag

Was het maar waar. Meestal is zondag de dag van allerlei  klusjes. Paar kuub hout te versjouwen (dat doet manlief). Huis opruimen (doen we samen). Schilderrommel opruimen. Wol uitzoeken (mijn klussen).

Dat laatste is geen straf. Ik heb 10 vachten gekregen van vrienden. Geruild voor een boek. Wat een prachtige vachten zijn de swifters uit Emst. Er zijn heerlijk zachte virgins en super grote volwassen vachten. De schapen hebben in de regen gelopen en wat zand opgepikt. Het lijkt erg vies. Maar dat komt goed als ik ze ga vilten. Wat heb ik daar zin in. 

Toch wacht ik nog even voor ik met de mooie vachten aan de slag ga. Gisteren heb ik onder deskundige begeleiding maar zonder echt te luisteren zeepjes gevilt op de Knit & Knot beurs. Strengetjes wol rond een zeepje draperen en dan vilten. Warm water, zeep, wrijven met veel geduld. En dit is het resultaat: 

  
Prachtig, maar eigenlijk niet echt klaar. De blauwe draadjes liggen nog los, het blauwe zeepje is nog helemaal los. Gewoon nog niet af… Ik moet nog veel leren. Of misschien vooral wat meer geduld hebben. Leuk hoor, zo’n nieuwe hobby. 

Heel voorzichtig begin ik nog een nieuwe hobby. Ik heb een plantaardige kleurstof gekocht voor de witte swifters. Eigenlijk wil ik natuurlijk gewoon zelf aan de slag met uienschillen en bietjes… Maar dit onkruid leek me ook zo leuk. Meekrap. Groeit overal. Om er een geschikte verfstof van te maken, heb je volwassen planten nodig die je ongeveer twee jaar moet laten drogen. Kennis van Marijke Bongers. Nou zoveel geduld heb ik zeker niet. 

Reageer!

